tisdag 2 augusti 2011

Svält i östra Afrika

Afrikas horn upplever nu den värsta humanitära katastrofen i världen. Över 400 000 människor trängs i flyktinganläggningen i Dadaab i nordöstra Kenya, som är avsedd för 90 000. Men hela tolv miljoner  människor svälter i den värsta svältkatastrofen på 60 år. Vem klarar av att ta in det i sitt medvetande att så många människor lider i stor nöd? Senast det regnade i det här området, som någon kan dra sig till minnes, var i augusti förra året, och gången innan är det ingen som minns. FN räknar med att 2 miljoner människor kommer att dö i katastrofen.

Att sitta i förhållandevis trygga Sverige så långt bort ifrån Afrika gör att jag känner mig maktlös, men självklart finns det saker som vi här hemma kan göra. Läkare utan gränser är på plats och har idag startat en insamling där vi uppmanas att skänka en timme av vår månadslön: http://www.lakareutangranser.se/nyheter/2011/Augusti/En-timme/  För mig är det en självklarhet att hjälpa till med det som jag kan. Så jag har redan skänkt en del av min lön.

Det finns andra sätt som ha blivit möjliga genom den teknik som finns idag. Genom Svenska kyrkans internationella arbete går att SMSa ordet HUNGER till 72 950 och skänka 50 kr. Mer information om vad pengarna då går till hittar du här: http://internwww.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=723181

Det som skrämmer mig, förutom att katastrofen är så stor, är att den inte alls på några vis får samma uppmärksamhet som tillexempel Tsunamin i Thailand eller "11 september" i Usa, trots att det den här gången handlar om miljontals människor som lider.

1 kommentar:

gotitallfromyou sa...

Tusen tack för din gåva Helene och för att du berättar för andra om den!

Vänliga hälsningar
Robert Höglund
Läkare Utan Gränser

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!