onsdag 3 augusti 2011

Eine Tasse Mucken-Fucken, bitte!

Gudadrycken!

Det finns ungefär 100 arter av släktet coffea och det har sitt ursrpung vid Afrikas Horn, där det nu råder extrem torka och stor svält bland människorna. Tre av dessa sorter odlas för kommersiellt bruk, arabiskt-, liberia- och robustakaffe. Det är bären från buskarna som rostas och sedan blir bryggda till den ljuvliga drycken. 1685 nådde bönorna Sverige och drygt 100 år senasre infördes ett förbud mot kaffedrickande, bestraffades med böter, som turligt nog bara varade i 13 år. Men till och från under de kommande 25 åren kom och gick förbudet, varför kan man undra? Kaffe är den vara som det handlas mest efter olja i världen.

Jag börjar min dag alltid med en kopp kaffe. Vaknar inte till annars. Och då spelar det ingen roll om jag  kliver upp i ottan eller mitt i dagen. När latmasken biter sig fast blir kaffe av snabbtypsvarianten, men helgmorgnar blir det gärna en stor laddning i perkulatorn och lång frukost med lugn och ro som sällskap.

Dåligt kaffe är sämre än inget kaffe, så då får det faktiskt vara och jag är utan. Min dagliga ranson brukar nå upp till 4-5 koppar på vardagarna och något mer på helgerna, speciellt om jag har sällskap som uppskattar drycken och det samtidigt surras. Jag dricker numer mitt kaffe, oftast, naturellt utan vare sig mjölk eller socker.

Uppsvinget av varianter som finns har varit stort de senaste åren och idag kan man på caféer beställa massor av olika tillredningar. Det som glädjer mig är att flera av serveringarna i Östersund även erbjuder laktosfria alternativ. En favoritsysselsättningar ären kopp gott kaffe, något gott att äta till, på en servering tillsammans med goa vänner!

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!