söndag 25 januari 2009

Snö, snö & snö

Under förmiddagen i dag har min favoritnederbörd infunnit sig att falla ner från himlen. Naturligtvis talar jag om snö. Drygt en decimeter av den ljuvliga varan har kommit en nu ser det ut som om det tänker vara uppehåll ett tag. när den sena frukosten idag itogs så var storleken på flingorna de berömda lappvantarna för att rätt snart övergå till mindre nästan pyttesmå flingor. Det viktiga var att de fortsatte att singla ner. Fick ett rejält träningspass när jag, tillsammans med Maritna, flyttade snön från gång och garageinfart som finns på mina domäner.

Läget på flingorna under förmiddagen var helt lodrätt till skillnad från tidigt i morse, vid 04.45-tiden var upp och försökte få bort en förskräcklig hostatttack då, för då kom de mer ner i horisontalt läge. Undrar när en snöflinga faller som snabbast? Tar det längre tid för den att träffa marken om det blåser än om det är alldeles vindstilla? Sådan här livsviktiga funderingar sysselsätter jag min hjärna med när mina barn tillbringar en helg hos sin pappa på andra sidan Storsjön.

Robin kom hem i eftermiddag med en riktigt otrevlig torrhosta. Det är bara att hoppas på att den inte utvecklar sig till krupphosta som har benägenhet att få. Rasmus är kvar i Oviken och åker buss därifrån direkt till skolan i morgon bitti. Nog för att mitt minne är liknande en guldfisks men jag kommer inte ihåg när barnen senast var sjuka så förhoppningsvis blir det inget mer den här gången heller. Å andra sidan är flertalet i omgivningen mer eller mindre snuviga och hostiga för tillfället.

I morgon börjar en ny arbetsvecka med rätt så späckat schema så nu är det nog dags att varva ner genom att läsa mer kriminalromaner i pocketform.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att ifall det blåser så blir tiden i luften för en snöflinga betydligt längre....

Anonym sa...

på tal om annat...du gillade Hellström/Roslund...då kan du gillar Jo Nesbö's böcker om Oslo-polisen Harry Hole. Vill du testa dem har jag, i pocketform!, de som kommit ut på svenska!

Helene sa...

Tack, jag lånar den gärna och provkör!

Appråpå snöflingorna: Hastigheten borde vara högre när det blåser och då kanske luftfärdstiden är lika lång fast de faller en längre sträcka än om de sakta singlar rakt ner som naturligtvis är den kortaste vägen??!!

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!