onsdag 10 augusti 2011

Skogspromenad

Revbenet sätter stopp för många av mina semesterrelaterade aktiviteter och en av dem är joggingen. Men att bara sitta stilla fungerar inte för mig. Jag dör då...eller iallafall blir extremt rastlös. Det är vid de tillfällena som jag funderar på om jag också har ADHD. Av de som har ADHD har 80% fått det av någon av sina föräldrar. Så kommer Rasmus ADHD från mig eller är det syrebristen under slutet av hans förlossning som orsakat det eller nåt helt annat? Har det någon betydelse egentligen varifrån han har fått det? Nä det gäller att göra det bästa av den situationen och se till att han blir en bra vuxen.

De här funderingarna följer med mig på skogspromenaderna tillsammans med så banala tankar som att komma ihåg att sätta den ena foten framför den andra. Öronen och ögonen jobbar för fullt för att upptäcka guldkornen i skogen. Idag blev det en halvliter blåbär. Det finns mycket mer men att gå och böja mig ogillar revbenet, och jag lyssnar på det, för tillfället. Temperaturen har sjunkit många grader sen förra veckan och allt regn som kommit gör att det luktar fuktigt. Bara härligt. Myggorna har intagit en mindre enerverande plats även om de fortfarande surrar och gärna suger sig fast, men inte lika intensifierat som för några veckor sedan.



Än är tiden inte kommen för att hitta kantareller eller lingon i "min" skog. Det dröjer ett tag till, men det viktigaste för mig är att få komma ut, lyssna på fåglarna, känna doften och röra på kroppen.

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!