tisdag 16 augusti 2011

Signaler

"Oxytocin - hormonet som får alla att må bra. Tidigare förknippades det mest med amning och barnafödande. Oxytocin är ett av våra viktigaste må bra-hormon. Det gör livet behagligare - för alla. Mjuk beröring, skogspromenader, ett varmt bad. Alltsammans ökar välbefinnandet och ger lugn och ro. Det är hormonet och signalsubstansen oxytocin som ger den avslappnade känslan."


Man skulle kunna tro att det är jag som har skrivit det, men jag har lånat det från Wellnet.se. Det finns alltså en vetenskaplig förklaring till det jag känner, mår bra av kramar och massage. Många av oss människor mår bra av andra saker, men som inte alltid är det bästa, till exempel shopping och socker. Ofta säger jag att jag har tur som sällan är sugen på godis eller andra sötsaker. Eller är det min hjärna som fungerar på ett annorlunda sätt? Jag har idag varit inne i Östersund och gått i flera affärer. Hade tänkt att unna mig något eftersom semesterresan blev inställd på grund av vattenskadan och delvis även revbensbrottet, men hittade ingenting som talade till mig: "Köp mig!" Är det snålheten som är chef? Nja, behöver barnen något så får de det.


Men visst finns det gånger som jag känt mig nertryckt i skoskaften och handlat något bara till mig själv och kännt en tillfredsställelse. Tyvärr så sitter den härliga känlsan i alltför kort stund. Läste precis en artikel om att dopamin, en belöningssignalsubstans, frigörs vid nikotinanvändning. Där kan man verkligen tala om att det blir ett riktigt moment 22, dopaminet frisätts vid nikotinanvändning som i sin tur är beroendeframkallande. Och vem vill inte må bra? Dopaminet utsöndras från hjärnan när vi gör något som vi tycker är bra och vi känner glädje.


Noradrenalin är ytterligare ett signalämne som skapar entusiasm. Seratonin är ett belöningshormon (må-bra-hormon) som påverkar humöret så man känner sig glad, nöjd och lugn. Gemenskap, samhörighet och trygghet höjer serotoninnivån, motverkar depressioner. Mitt mål med hösten är att på ett naturligt sätt ha lagom höga halter av alla dessa må-bra-hormonerna i kroppen för att förhoppningsvis slippa en höstdepression i år!

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!