söndag 28 augusti 2011

Överraskad!

Min uppfattning om saker som ska göras i hemmet är ett delat ansvar av dem som bor där. Både Rasmus och Robin är så stora nu att det är för mig självklart att de ska hjälpa till med vardagliga sysslor. Dels för att de kommer att ha nytta av kunskapen när de själva flyttar hemifrån och dels för att jag ska få lite mer fritid att göra saker som roar mig.

Men det är svårt att motivera dem, speciellt Rasmus. Han tycker att om han hjälper till ska han ha betalt för utfört arbete. När jag bodde hemma ansvarade jag varannan vecka för att diska och varannan för att ta in ved. Jag hade dessutom förmånen att ha en egen häst, delade med syster, som skulle skötas om och efter jag fyllt 15 även en hund. Så för min del är medhjälpandet bara naturligt.

Idag var det en mängd saker som borde ske på tomten och även inne i huset. Så jag sa att Robin skulle plocka ur diskmaskinen och Rasmus, som är tillräckligt stor, skulle klippa gräset. Gräset har vuxit med astronomisk hastighet den senaste veckan och nu är det rätt så blött i stort sett hela dagarna så det är ingen lätt uppgift. Men med lite hot och löften så satte han fart. Han har fått lönen för sitt sommarjobb och den ska så fort som möjligt omsättas. Jag lovade att beställa det han vill ha efter utförd klippning. Hotet bestod i att bli av med internetuppkopplningen om gräset fortfarande var långt kl.12!

Själv började jag att städa bort de blommor som är, hmmm....konstigt nog, halvdöda. Robin fick dra upp dem ur rabatterna och sen slänga dem i skottkärran. På mindre än en timme har vi höststädat tomten. Det är fortfarande plantor kvar i växthuset men de ska vara kvar några veckor till. Brådskan att få undan en hel del idag kommer sig av att jag har andra saker för mig de två kommande helgerna. Risk föreligger att gräset måste klippas på någon vardagskväll.

Nu har jag bestämt mig för att ta en promenad till skogen. Är glad för att barnen utan större protester har ordnat till det snyggare utomhus kring Ångströms residens. Det blir nog en liten belöning efter middagen, glass är säkert välkommet!

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!