tisdag 23 augusti 2011

Fracturam costae

Trodde nu, efter 3,5 vecka, att det bara skulle vara en uppåtstigande kurva med läkningen av revbenet och inga mer besvär. Har klarat mig i flera dagar utan att behöva ta någon värkmedicin. Så med det som bakgrund tyckte jag att det var dags igår att ta en liten försöks joggingtur. Det gick riktigt bra, 1,5 km, och jag hade inget ont igår efteråt.

I förmiddags tog jag en promenad med min kollega för att komma igång med tankeverksamheten innan vi satte oss för att planera, målformulera och visioner kring vårt jobb. Efter middagsstök behövde kroppen lite mer rörelse och jag gick en lugn och stillsam promenad i skogen. Inga stora påfrestningar annat än för ögonen som intensivt letar efter kantareller. Inte en enda fick följa med i korgen. När jag sen kom hem hade jag bestämt mig för att börja läsa den kurslittertur som ska vara läst och kommenterad tills på fredag, men var så trött. En liten powernap fick det bli.

Nu är jag vaken igen och revbenet och området kring är riktigt ont. Djupa andetag känns riktigt obra. Enligt den information som jag fått fram så borde jag också bara bli bättre:
"Revbensfraktur: En spricka på ett eller flera revben ger smärta inom det område av bröstkorgen där frakturen finns. Det typiska är att det gör ont särskilt vid djupandning, hosta, nysning och när man skrattar. Du kan få problem med att sova, det gör ont när man vänder sig i sängen. Smärtan tilltar sakta första veckan efter skadan och avtar sedan för att i allmänhet försvinna efter ungefär tre veckor.
Du kan komma att behöva ta smärtstillande mediciner. Du behöver inte komma tillbaka till sjukhuset för kontroll. En revbensfraktur ger vanligtvis inga framtida besvär."

Vid mitt läkarbesök så sa läkaren att det var fritt fram för mig att göra alla saker som inte orsakade smärta. Så nu i två veckor har jag struntat i att skratta, nysa och hosta, bland annat. Revbenet har gjort mest ont när jag har vaknat. Så nu drar jag slutsatsen att det är bäst att sluta sova!

Ingen sömn = inget ont!!

För det låter väl alldeles sunt och förnuftigt?

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!