lördag 27 augusti 2011

Lugn lördagkväll

Efter en kväll och en hel dag med föreläsning är jag slut i luvan. Ja, lite mer än vanligt, alltså. Hade räknat ut att jag skulle hinna hem, äta middag, duscha och sen åka på Fröjdholmen för att dansa nattten lång. Men nu när jag kommit hem, packat upp alla saker och slagit ner rumpan på en stol så inser jag att jag är för trött.

I morgon finns det en massa måsten. Bland annat har gräset vuxit knasigt långt den senaste veckan och flera av blommorna har vissnat aningen för mycket för att kunna räddas tillbaka till ett drägligt och vackert liv. Jag tror minsann trädgårdsmästaren har tagit bondpermis. I växthuset finns det också en del plantor som ska få återgå till att bli jord igen. I mitten av juli fick gurkan påhälsning av något skadligt och har sedan dess gulnat och nu är den nog död. Physalisen har mängder av omogna frukter och behöver komma in i huset, snart, för att de ska bli sötare och ätbara.

Den yngre sonen har dessutom ett stort behov att tanka mamma, så vår kväll kommer att tillbringas i soffan med lite chips och en film som sällskap. Eller jag har ju ännu inte ätit middag, så några varma mackor blir det också. När Robin sen har krupit ner i sin säng ska jag ta ett bad och läsa lite skönlittertur, som omväxling. I morgon blir det till att skriva loggbok om det första utbildningstillfället för att sedan sätta tänderna i nästa bok och även spåna kring examinationsuppgiften. Innan början av september ska två uppgifter lösas och skickas in, men vad bra det är att kunna studera på distans.

Det märks här hemma att en ledig lördag har spenderats på annan ort. Barnen hade sällskap av min syster Kajsa Stina, som tur är, så de har haft det bra. Men allt som jag brukar göra på ledig tid är kvar, tvätta, städa, och så vidare, ja ni förstår. Är glad att jag sa nej till förvärvsarbete imorgon, det var frivilligt, så jag hinner i kapp. Kroppen längtar efter en lång sovmorgon som gärna får följas av utevistelse. Kan bli en skogspromenad för att plocka röd-gula trumpetsvampar. Och finns det någon som kan tänka sig att låta mig följa med dem på en svamptur? Här där jag har hittat svampen, är det inte så många och ganska små. Snälla!!??

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!