onsdag 24 augusti 2011

Rekommendationer

Enligt Livsmedelsverket kommer en fjärdedel av kalorierna vi äter från godis, läsk, glass, snacks och bakverk, men det till trots så är jag säker på att i sommar har jag inte nått de angivna rekommendationerna för glassintag. Nu lider den varma perioden mot sitt slut och jag börjar känna en viss stress över att ha underkonsumerat detta livsmedel.

Min favoritglass är mjukglassen! Gärna i en stor strut som även rymmer choklasås, vispad grädde och nöthack. Men sen jag blev laktosintolerant slinker det endast ner max ett par mjukglassar per säsong eftersom jag får så rackarns ont i magen och blir extremt gasig och svullen. Min glädje var ofantlig när jag och barnen för ett antal år sedan var på Kolmården och de hade laktosreducerad mjukglass. Synd att det inte finns på så många andra ställen, har nog inte sett det någon annanstans. Så om ni, läsare gjort det, tipsa gärna mig!

Om jag äter glass hemma blir det oftast marängswiss. Men med en termit i huset så försvinner glassen nästan innan den har nått frysen. Jag har ett par gånger den här sommaren köpt hem laktosfri vaniljglass för att kunna äta i solen och dricka en god kopp kaffe, men har inte fått så mycket som en tesked av den. Naturligtvis har jag även köpt glass till barnen som de får äta av, den billigare varianten som innehåller laktos. Samma sak med den, den dunstar otroligt snabbt.

Jag kommer ihåg vaniljpucken. Den lilla glassen som kostade 1:50 och där glasspinnen gick igenom pappret. Tror inte att jag en endaste gång åt den glassen utan att ha kladd på fingrarna. Den fanns också med jordgubbssmak, men min favorit var vaniljen. Och storstrutarna var större då än nu!

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!