måndag 5 september 2011

Viktigt!

Så här vid en ny termins början slår det mig återigen hur viktigt det är att lära mig, framförallt, barnens namn. Varje terminsstart är det några nya ansikten och eftersom vår identitet så starkt är förbunden med vårt namn är det en av de första och största uppgifterna för mig.

Wikipedia: Namn eller egennamn är ord eller ordförbindelse som utan att karakterisera sitt föremål och utan att ha pronominell innebörd utgör beteckning för en enskild varelse eller en enskild sak eller en grupp av individuella varelser som inte uppfattas såsom bildande en art eller ett släkte eller dylikt.

I de grupper där jag möter både barn och föräldrar ligger fokus på barnen, men det innebär inte att föräldrarna är oviktiga utan mer att de har en större förståelse att det kan ta ett tag med nya namn. Fast även om jag börjar bli oerhört glömsk och virrig i vissa situationer ska det knappast ta mer än ett par mötestillfällen innan jag får ihop pusslet, namn och ansikte.

Alla namn har en speciell betydelse och det är många saker som väger in när vi som föräldrar väljer namnen åt våra barn. Det är ett viktigt val eftersom det är livslångt, i de allra flesta fall.

Jag undrar om namnets betydelse stämmer in på personligheten?
Helene är en variant av det Grekiska namnet Helena som betyder "fackla, den lysande, strålande".
I november 2008 fanns det 15974 kvinnor och 0 män i Sverige med namnet Helene. Av dessa hade 7186 namnet Helene som tilltalsnamn/förstanamn. I Östersunds kommun delar jag mitt första namn med 269 kvinnor/tjejer
. (http://svenskanamn.alltforforaldrar.se/)



Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!