fredag 23 september 2011

Lika värde för alla

Är det verkligen så att alla människor har samma värde och vem är det annars i såfall som bestämmer vad som ska värderas högre än nåt annat?

Bland det värsta som jag vet är det när människor tycker att de är bättre än andra. "Jag är bättre än du är" sägs med ord, blickar eller kroppspråk, så nedvärderande att det skulle vara straffbart. När jag flyttade hemifrån var det människor på den orten som tyckte att minsann var bättre än vissa andra av oss. Jag var nog något som katten hade släpat in. Tur som var så hade jag vänner omkring mig som jag umgicks med där vi alla hörde till samma skrot och korn. Så skillnaden om hur folk var mot varandra, var stor när jag senare flyttade till Bjärme där alla på ett eller annat sätt tillhörde en familj.

Är det jobbet som avgör statusen? Bland de lägst betalda ligger städarna, men det märks väldigt fort om de är borta ett par dagar från jobbet. Vi som har andra jobb är vana vid att de tar reda på vår "skit". Eller är det kanske hur du bor? Får de som bor i egna villor automatiskt högre status jämförelsevis med de som bor i en hyresrätt? Nu när jag funderar på att flytta inser jag att boendekostnaden för en hyresrätt oftast blir högre än om man väljer en liknande bostadsrätt. Kan det vara så att det är utbildningen som är avgörande? Universitetsutbildning leder till högre lön, och därmed också högre status?

Nu när jag reflekterar över människovärdet handlar det till stor del om ekonomiska värden, men visst finns det andra värden som kanske gör det lättare att se hur alla ska vara lika mycket värda. Omtänksamhet är för mig väldigt högt placerat på statusskalan. Där har vi nog tillgång till samma kapital alla, åtminstone vi som är "normalstörda". Ett annat viktigt värde är att vara ärlig. Vid oärlighet förutsätter den som är det, att mottagaren är mindre vetande, och det är riktigt dumt att tro att mottagaren inte kommer att upptäcka det förr eller senare. Listan skulle kunna göras mycket längre men jag tror, eller vet, att ni som läser förstår vad jag menar.

Så då kan jag konstatera att alla människor har samma värde, oavsett alla olika faktorer som spelar in! Synd bara att samhället fungerar på det sättet.

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!