fredag 23 september 2011

Sömnbrist

Under hela sommaren har jag sovit mycket mindre än min kropp och hjärna är i behov av. Tyvärr håller det i sig men nu är det inte så att jag lägger mig väldigt sent, som i somras, utan i rätt tid för att hinna sova de timmar som jag behöver. I genomsnitt tre timmar per natt är för lite och det märks på mitt humör, inte så att jag är arg och irriterad, men denna ständiga trötthet... Undra hur lång period det går att sova så lite som jag gör och vad som händer, för på något sätt måste det visa sig att kroppen tar stryk.

I somras kompenserade ja den sena nattsömnen med att vila ute på altanen när solen sken, gärna liggandes i hammocken, men nu de senaste veckorna har det varit full huggning efter jobbet och jag har kommit i säng först när det är sovdags. Så somnar jag oftast, som en klubbad oxe, och sover en till två timmar för att sedan vakna av att jag har drömt något. Nio gånger av tio handlar drömmarna om barnen och det är omöjligt att bara skaka av sig olustkänslan. Då ligger jag vaken framemot morgonen och somnar om strax innan klockan talar om att det är dags att kliva upp och möta den nya dagen.

Även Rasmus har vissa bekymmer med sin nattsömn, så av den anledningen är det läge att byta ut hans säng. Nu är ju loftsängen borta och för tillfället sover han i en alldeles för mjuk gästsäng. Flera nätter den här veckan har han varit uppe vid tre-tiden på natten och poat på med olika grejer, däribland äta upp mina matdosor till nästkommande lunch. Och är han uppe sover mamman knappast...  I helgen ska det hinnas med och prioriteras ett nyinköp av säng/resårbotten till honom, men att få honom med sig och provligga kan bli riktigt svårt. Går ju inte att muta honom heller, eller för den delen säga att han blir utan säng.

En annan sak som helgen kommer att bjuda på, förhoppningsvis, är flera tupplurer under både lördag och söndag. Inte för att man på något sätt kan ta igen förlorad sömn utan mer för att jag måste sova för att orka vara mamma och jobba i fortsättningen också. Något roligt kommer säkert att dyka upp. Lite bakning kanske och kaffedrickande med goda vännen M. En sak som jag och M tillsammans kommit fram till är det enda sättet att få helt vila, från matlagning, städning, tvätt och ansvar för barnen, är att antingen hamna i fängelse eller på hispan, så det har vi aktivt valt bort som alternativ till återhämtning.  Vi funderar däremot på att trotsa älgjägarnas monopol på skogsvistelse och ta en spaningstur efter lite trattkantareller! Så huka er i bänkarna för nu laddar vi om!

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!