torsdag 22 september 2011

Filmtajm

Regniga höstdagar inbjuder till soffverksamhet och varför inte att kyrpa in under en filt och se en bra film. Jag tycker att det finns flera filmer som aboslut går att se mer än en gång. I somras när mitt brutna revben satte stopp för en hel del aktiviteter såg jag många filmer under den lediga tiden.

Min favoritfilm för tillfället är "Hur många lingon finns det i världen?" I den leveras många dråliga repliker som jag kan tro är tagna ur verkligheten. Själva titeln kommer ifrån ett tillfälle när Tor-Alf, som inte medverkar i filmen, var i tv4-studion och ville få kontakt med Tone, som presenterar vädret. Det som jag tänker på när jag ser filmen är att det sällan tas hänsyn till vad de människona tycker som har en funktionsnedsättning och att det ofta fokuseras på de svaga sidorna istället för att förstärka de starka. Eller har jag fel?

När man ser på film bör man ha anpassat tilltugg. Med det menar jag sånt som går att äta ljudlöst, för att höra allt som sägs. Själv är jag ganska dålig på att äta när jag inte är hungrig och det är jag sällan på kvällskvisten. Lite the brukar alltid rinna ner. Nu får jag till och med sällskap i soffan av Robin ibland även när det är annat än rena barnfilmer som vi ska se på. Han har ett otroligt minne och kan efter ha sett en film, flera repliker precis som de säger dem. Undra vem han brås på?

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!