tisdag 20 september 2011

Insikt eller åsikt?

Vilket är viktigast?

Efter en lång arbetsdag med både skratt och tårar sätter tankarna fart när kroppen får vila. Skrattet utlöstes då kossan i hagen hade en kråka sittandes på huvudet. Tårarna hos människor som blev berörda av sången idag, själv klarade jag av att sjunga utan att mina trillade. Känslomässigt starkt att se och inse.

Inser att livet handlar om så mycket. Vinster och förluster. Himmel och helvete. Kärlek och rädsla, ja motsatsen är rädsla, hat är något helt annat. Idag har jag mött människor i många av livets faser. Den yngsta en månad och den äldsta närmare 90 år. De som precis har fått någon fler i familjen och de som nyss mist sin livskamrat.

Åsikterna! De som vi gärna delar med oss. Och de som vi ofta bryr oss om. Men är det viktigt vad andra tycker? Jo, det kan det vara, men att anpassa sig efter andras åsikter, är det nödvändigt? Det får mig att känna otillräcklighet och jag slits itu mellan olika åsikter.

Utan insikter är det svårt att ta åsikter på allvar.

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!