lördag 17 september 2011

Energipåslag

Kan nån förklara?

Under mina fem veckors semester blev det inget vettigt uträttat i huset eller på tomten utom det mest nödvändiga. Nu har jag jobbat ett antal veckor och borde rimligtvis ta helgerna i bruk för återhämtning. Men idag vet jag inte vad som har hänt?! Fylld av energi direkt från det att jag slog upp ögonen. En förklaring kunde ha varit att jag lagt mig i rätt tid sovit många timmar och vaknat utvilad.

Igår var det sista sommardansen på Sandviken och Zlips stod på scenen, ett av mina favoritband, och där var jag och dansade alla danser från start till både extra numren. Sen blev det en hel del surr med vänner och sedan även bandmedlemmarna. Hem kom jag vid halv tre och i säng betydligt senare. Först ska det fikas lite, duschas och sen flytta bilder från kameran till datorn. När det var klart var kroppen fortfarande endorfinkickad så att lägga mig och sova, nej nej nej...

Före nio vaknade jag och kände mig pigg. Bra det då "att-göra-listan" för dagen är rätt så lång. Började med att försöka hitta igen skrivbordet på Robins rum och med stordådet att få till en ordning där. Kunde ju vara bra om han kan använda det för läxläsning. Sen var det dags för nästa projekt, Robins rum fick lite vila. Rasmus vill ha en annan säng än loftsängen som han haft många år och Martine ville köpa den till sina trollungar. Så, steg ett blev att montera ner sängen och två att bära den hem till henne, för att sedan skruva ihop den igen. Det blev dubbla turer för oss både med att bära den, men tokigt fort gick det med isär- och ihopskruvandet. Nu står den på plats hos henne och en nöjd fyraåring som ska få sova i Rasmus gamla säng kommer hem på måndag.

Väl hemma igen fortsatte röjandet inne på Robins  rum och nu är det en någorlunda ordning där. Inne på Rasmus rum är en provisorisk lösning gjord. Jag får åka och köpa en ny säng till honom inom den närmaste tiden. Sen gick jag lös på golven med snabeldraken. Hur kan så mycket smuts och damm hamna på golven? Eller beror det på att jag har varit halvlat i städandet de senaste veckorna? Nu är det iallafall gjort. Röjningen resulterade i att återvinningsstationen fick ett besök.

Under tiden städandet pågick jobbade även tvättmaskinen så nu ser jag hela botten på tvättkorgen. Lite bakat ska väl också erkännas att jag har hållit på med, sockerkaka med hallon och vit choklad och dumlekakor. Trädgårdsmöblerna på altanen är i vinterläge och gräsmattan skulle egentligen har varit klippt, men det har jag ingen lust med. Däremot är det fortfarande energi kvar i kroppen och jag undrar vad den ska anvädas till. En slapp lördagskväll kommer bara att göra mig rastlös.

Ett alternativ som skulle passa mig bra är en riktig surrkväll med trevligt sällskap. Det finns som sagt, för ovanlighetens skull, lite att fika också!

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!