fredag 1 juli 2011

Hur kommer det sig att vi överger goda vanor?

Alla har vi goda vanor som gör att vi mår bra. En del vanor är väldigt enkla och självklara, som att borsta tänderna morgon och kväll, medan andra är lite svårare att hålla fast vid. För mig är det lättare att hålla de goda vanorna om de följer samma mönster vecka efter vecka. Jag är en människa som gillar struktur i vardagen.

Den vanan som har strukit mest på foten nu är den att lägga mig och sova strax efter kl.22. Att få sova åtta timmar varje natt är en riktigt god vana, men nu blir klockan alltid efter midnatt innan jag lägger mig. Vad beror det på? Till stor del att Rasmus är uppe länge nu när det är sommarlov och att jag blir uppe för att få honom i säng så han lägger sig nångång.

Att skriva matlista för flera veckor! Att slippa fundera varje dag på vilken mat som ska lagas och vad som finns hemma är utan bara läsa på listan. Det tar mig ungefär 45 minuter att göra listan för tre veckor åt gången. Sen när jag ändå har farten uppe brukar jag göra inköpslista och storhandla så allt som behövs under de tre veckorna finns hemma. Kompletterar bara med frukt, grönsaker och mejeriprodukter. Fördelarna med matlista är att jag då har koll på att maten hemma inte krockar med skolmaten och att det blir mycket billigare att storhandla var tredje vecka än att småhandla flera gånger i veckan.

Motion...Hur många av er har inte bestämt er för att hålla igång kroppen? Jag har gjort det och måste numer, efter ridolyckan är det den bästa smärtlindringen. Har bestämt mig för att ta mig ut på minst tre joggingturer i veckan, en närmare milen och två kring fem kilometer. Tills för tre veckor sedan höll det. Idag har jag varit ute på veckans första tur, ca fem kilometer, och i ett väldigt lugnt tempo. I och för sig hinner jag med tre turer den här veckan om jag springer både i morgon och på söndag, men det är inte riktigt tanken att jogga tre dagar i rad. Jag har jobbat som kyrkogårdsvaktmästare några veckor nu och har då rört en hel del ute på arbetstid, men det räknas inte på samma sätt. Självklart har det blivit en hel del dansande också, totalt 31 kvällar hittills i år, men det räknas inte heller in i samma kategori som joggingen.

Frukost är en av mina halvbra goda vanor. Min brukar bestå av kaffe och smörgås men under de senaste veckorna har det på sin höjd blivit en frukt. Istället har jag fikat några skorpor på förmiddagsfikat vid 10-tiden på jobbet. Ska bättra mig...

Husstädningen sker allt som oftast på torsdagskvällar hos mig. Det är så skönt att komma från jobbet på fredag eftermiddag och känna att det är helg och nystädat i huset. Men men även här har jag slöat till. Och andra sidan fungerar det att låta bli att städa en vecka, fast då dammtussarna anfaller när jag går genom hallen har det gått för långt!


En god vana som jag fortfarande klarar av är att låta bli att äta godis. Anledningen är att jag väldigt sällan är godissugen. Om det händer är det mörk choklad jag längtar och en bit/ruta eller två stillar begäret. En annan är att baka fikabröd. Eller är det en ogod vana? För speciellt nyttigt med kakor och bullar är det inte.




Så, hur kommer det sig att vi överger våra goda vanor fast vi vet att de är bra för oss? Är det för att vi emellanåt blir lata? Jag mår bra av att ha de goda vanorna hela tiden, för när jag hoppar över dem blir allt lite jobbigare.

3 kommentarer:

Susanne sa...

Jag kom och tänka på det här bibelordet när ja g läste ditt inlägg/tänk....

Ty jag vet att i mig, det vill säga i mitt kött, bor inte något gott. Viljan finns hos mig, men att göra det goda förmår jag inte. Ja, det goda som jag vill gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag. Rom. 7:18,19

Vi gör vår egna val och ansvaret ligger hos oss själva,det gället att stå emot och kanske inte lägga så stora krav..
Susanne

Anonym sa...

Jag gillar dina bakvanor skarpt :) Dom hoppas jag att du inte slutar med. Kram

Britt-Marie sa...

Om man nu överger "goda" vanor, så kanske de inte är "goda" just för en själv, det är därför man släpper dom. Jag tror ofta på att man gör det som är bra för en själv och om en god vana, blir till ett tvång, ett måste eller nåt som inte känns OK, då är den inte god för dig just nu, då är det bättre att skaffa annan vana, som gäller just här och nu -- för jag tror också på att saker och ting förändras hela tiden, man behöver inte konstant ha samma rutiner, samma saker som gäller för livet är föränderligt! Varje dag, varje minut!
Så ta hand om dina nya vanor, dom är goda just nu för dig och din familj!

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!