tisdag 5 juli 2011

Tupplur

Wikipedia:
"En tupplur är en kort vila som avbryts innan djupsömnen inträder. Ordet kommer av det gammalsvenska ordet tupp eller topp, som betyder kort, och lur, av lura som betyder vila. Sömnforskning har visat att en tupplur är välgörande för de flesta och kan minska uppkomsten av en rad sjukdomar, bland annat hjärtinfarkt. En del företag tillämpar denna kunskap genom att ge de anställda möjlighet till kortare stunder av vila under betald arbetstid med målet att de ska prestera bättre, och sjukfrånvaron minska. För personer som brukar ha svårt att somna på kvällen kan dock svårigheterna förvärras av tupplurar under dagen."

Jag tillhör den grupp av människor som tar mig en tupplur emellanåt. Att lägga sig en stund på eftermiddagen eller efter middagen och halvsova är så skönt. Knepet är att låta bli att hamna i den djupa sömnen eftersom det då blir svårt att vakna till riktigt igen.

Det bästa stället för mina tupplurar är i hammocken på altanen. En del dagar behövs absolut ingen filt men vissa dagar är det vinterkläder, liggunderlag och tjocka täcken som gäller för att det ska bli en skön stund. Att sova i friska luften är riktigt välgörande för mig.

När jag arbetade natt på ett äldreboende och vargtimmarna närmade sig, kunde jag sätta mig på golvet med mina nycklar i handen. Nattetid var det ensamjobb som gällde. Då nycklarna trillade ur handen hade jag varit precis så avslappnad att kroppen och hjärnan fått sig en microvila och det var sen inga problem att fortsätta vara vaken resten av natten. 

Powernap in the lap!

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!