fredag 22 juli 2011

Huvudvärk

Wikipedia:
Huvudvärk är en i dagligt tal välkänd term som avser smärta i huvudet eller ansiktet. Värk i nacken kan också beskrivas som huvudvärk.
I stort sett alla människor har erfarenhet av huvudvärk. I åldern 19-30 år drabbas mer än 90% av alla kvinnor och 75 % av alla män då och då av huvudvärk. Förekomsten avtar med åldern och efter 70 års ålder drabbas endast 50% av kvinnorna och 25% av männen.
Huvudvärk kan ha många orsaker. Tillfällig huvudvärk kan bland annat utlösas av spänningar, till exempel för att man gnisslar tänder eller biter ihop käkarna när man sover. Den kan också orsakas av förkylning, hormonsvängningar, sömnbrist, alkohol, rökning samt av för mycket kaffe, te eller läkemedel som innehåller koffein. När det gäller återkommande huvudvärk är de allra vanligaste orsakerna spänningshuvudvärk och migrän. Huvudvärken kan också ha psykologiska orsaker, till exempel stress, ängslan, oro eller depression.

Vaknade igår morse med värk i huvudet över pannan, förstod att jag skulle ha en nära vän med mig hela dagen. Inte god vän utan bara nära... De gånger jag vaknar med huvudvärk vet jag att den kommer att vara med mig större delen av dagen. Och precis så var det igår. Mina planer att åka och dansa i Arvesund strök jag vid 16-tiden när det fortfarande efter dunderkur med värktabletter dunkade rytmiskt i mitt huvud, från nakcen fram till pannan. Jag kan lova er att det dunken höll en helt annan takt än den som Shake skulle ha spelat i.

Försökte med de knep som brukar hjälpa, strechta, vatten, kaffe, vila, värktabletter och även ett hett bad, men min vän bet sig fast som en igel i hårbotten, hårdare och hårdare. Jag försöker undvika att ta smärtstillande, ogillar att stoppa i mig om det inte är alldeles nödvändigt, men igår blev det både en och två gånger. Huvudvärken var kvar hela kvällen. Några gånger per år drabbas jag av så kallad klassisk migrän med aura. Då får jag synstörningar på motsatt sida som den förlamande huvudvärken sedan kommer på. Även motoriken i armar, händer och ben får sig en känga. Symptomen påminner en hel del om de som är i samband med hjärnblödningar. En av de första gångerna jag hade migrän var min mamma helt övertygad om att jag höll på att få en hjärnlödning efter som jag även hade talcenterstörningar. I Sverige är vi 17% av befolkningen som har diagnostiserats med sjukdomen.

Även idag har jag en spänning över huvudet från nacken och hela vägen till pannan. Men det är så lite att jag ignorerar den och fortsätter med det som jag planerat för min sista semesterdag. Bakar inför kvällen dans, nr 36 i år. Undra hur många jag hinner med innan nyårs afton?

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!