onsdag 27 juli 2011

Pengarnas väg

Hur många av oss vuxna har inte fått påståendet till oss: Du har ju kort, det kan du betala med! I dagens samhälle är mer och mer sällan förekommande att jag faktiskt har kontanter i plånboken utan de allra flesta gånger jag ska betala något så gör jag det med mitt bankkort.Vad jag kan förstå så är jag knappast ensam om det här tillståndet. Därför blir jag lite förvånad när folk protesterar mot att 50-öringen försvann. Med kortbetalning så dras det exakta beloppet från det konto som är anslutet till kortet. Så för den stora delen av folket borde omställningen ha blivit marginell, men vad vet jag...Se hela bilden

Mina första löneutbetalningar, nåja andra sommaren jag jobbade, kom arbetsgivaren hem till mig efter avslutad jobbperiod med löen som jag fick kvittera ut kontant hemma på gården. En annan gång som jag fått betalt i kontanter var de två gångerna jag vittnade i rättegånger. Då fick jag tala om vilka kostnader jag hade haft, förlorad arbetsinkomst och parkeringsavgift, för att sedan ta med mig intyget och kvittera ut ersättningen i receptionen på Tingsrätten. Numer får jag som de allra flesta lönen in på kontot den 25:e varje månad.

Lika enkelt som pengarna kommer in på kontot, genom transaktioner i cybervärlden, går det att betala månadens kortlek med räkningar. Jag har flera av mina fasta leverantörer som skickar faktura med så kallad e-faktura. Att skaffa internetbanken var inget stort beslut för mig när jag gjorde det i mitten av 1990-talet. På mitt bankkontor var jag en av de första som hämtade bankdosan, och vilken skillnad det är att betala räkningarna efter det. Dessutom finns det många funktioner med andra bankärenden som blir tillgängliga med dosans hjälp. Sättet innan internetvarianten var att fylla i en betalningsorder med kulspetspenna, lägga i inbetalningsavierna och lägga det på lådan. Då betalades alla räkningar den dagen som de nådde banken och för min del gällde det då att se till att de hamnde på lådan i så god tid att sista betalningsdatum inte passerat men även att se till att lönen kommit in på kontot. Idag med internet är det enkelt att ange förfallodatum.

Det som är mindre roligt är att det går att göra av med en hel månads slit på fem minuter! Nu är det så att jag verkligen gillar mitt jobb, fast emellanåt skulle det vara skönt att vara ledig när jag själv vill och att pengarna ändå ramlar in på kontot enligt tidsplanen, varje månad den 25:e. Jag tror att den elektroniska vägen har fått en del av oss att tappa lite av känslan för värdet av pengar, när det är så sällan som vi ser dem i fysisk form.

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!