måndag 11 juli 2011

10 eller 15 dagar kvar

Nu är vi mittemellan två löningar! Lönen kommer in på konton senast den 25 varje månad, åtminstone från min arbetsgivare.Vi som har barn och får barnbidrag har tio dagar kvar innan det blir lite påfyllning på kontot. Jag använder barnbidraget till barnen kläder och andra utgifter relaterade till dem. En del föräldrar har möjligheten att sätta undan hela eller delar av barnbidraget som barnet sedan får när det blir myndigt/flyttar hemifrån, det är en omöjlighet för mig som ensamstående förälder.  Men jag ska inte klaga på ekonomin. Jag har koll på inkomster och utgifter och ser på så sätt till att det de flesta månader slutar med ett litet plus på kontot.

En av de första sakerna som jag bestämde mig för när jag tog över lånen på huset och blev ensam ansvarig för ekonomin var att börja bokföra. Det kan verka lite skruvat att bokföra precis alla inkomster och utgifter, men för mig är det ett sätt att ha kontroll. Jag gör en preliminär budget i början av varje år. En hel del utgifter kommer med jämna mellanrum och då är det skönt att kunna pricka in dem i kalendern. Det gör att jag inte flippar ur en månad när utgifterna är bra nog mycket större än inkomsterna, för jag vet att under en tremånadersperiod så jämnar det ut sig.

Sommaren 2004 kunde jag absolut inte begripa hur det kom sig att matkostnaderna drog iväg i höjden, när jag jämflrde med de andra månaderna det året. Efter en del funderande kom jag på att vi, jag och barnen, åt alla måltider hemma. Under skoltiden fick de både lunch och mellanmål på annat håll. Jag brukar också jämföra de olika åren med varandra bara för att jag kan och tycker det är kul! Sen tre år tillbaka har jag bokföringen i datorn och tidigare hade jag den i bokform i en kassabok som jag fick från min bank.

Genom att ha koll på ekonomin vet jag att jag kan unna mig en del, som dans...

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!