lördag 16 juli 2011

Val

En del val har egentligen ingen betydelse. Som om du har vita eller svarta underkläder. Eller om du väljer att gå åt det ena eller andra hållet när du ska gå rundan förbi sågen, det är lika långt åt båda hållen och motionen är det viktiga.

Andra val är livsavgörande! För många tonåringar är gymansievalet ett sådant. Det gäller att välja rätt linje för hela ditt liv bygger på det. För oss som har kommit lite längre på livets väg är det en sanning med modifikation. Vi vet att det går alltid att välja en ny väg och inriktning, även om det kan bli lite längre och ta mer tid.

Ett för dagen annorlunda val kan ge ett nytt perspektiv på saken. Att välja att säga ja till något som man vanligen säger nej till eller precis tvärtom. Det kan dessutom överraska din omgivning om du väljer annorlunda, bara det kan vara anledning nog till att göra det. För att få se reaktionen.

Svåra val gör att jag gruvar mig en lång tid och väger fördelar mot nackdelar. Men hur ska jag veta om jag har valt rätt? Det är knepigt att backa bandet, omöjligt, för att välja om och se om det var en bättre lösning.

Vad jag egentligen vill säga är att vi alla gånger har ett val och inte alls bara behöver gilla läget. Ibland kan det kännas enklast att driva med strömmen men du kan alltid ta tag i årorna och ro båten motström, lite jobbigare men det går om du väljer den vägen.

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!