torsdag 30 juni 2011

Ljudböcker

Vilken fantastisk grej!

Under terminerna åker jag rätt så mycket bil mellan mina olika arbetsplatser och eftersom min radio i bilen vägrar ha bra mottagning om jag samtidigt använder vindrutetorkaren eller mobilladdaren är det så härligt med att kunna lyssna på en bra bok och förflytta mig.

Ljudböcker fungerar utmärkt när jag gör nyttiga saker i hushållet, som att vika tvätt, städa eller andra nödvändiga sysslor. De tråkiga göromålen blir roligare om de görs med en bra bok in i öronen. Dessutom är det bra när jag tar ett bad, studerar altanen eller sitter och syr.

Genren är deckare, gärna svenska författare. Just nu lyssnar jag på "Den innersta kretsen" av Viveca Sten. Uppläsaren är Katarina Ewelöf och hon är en av mina favoritläsare. Vem som läser har stor betydelse för hur upplevelsen blir. Än så länge har jag inte stött på någon som jag ogillar.

Fördelarna med ljudböcker är att det går att läsa dem och göra andra saker samtidigt. Till nackdelarna hör att om, eller när, jag somnar har jag dålig koll på vart jag slutade höra. Det är fördelen med att läsa pocketböcker. De hamnar i ansiktet uppslagen när jag somnar och det gör inte så ont när de ramlar ner.

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!