fredag 29 juli 2011

Vad blir det för mat?

Ja, det kan man undra. Samma funderingar varje dag. Vad åt vi igår? Vad är jag sugen på? Hur lång tid tar det att laga? Passar det att ha i matdosan? Finns det ingridienser hemma?

Att bestämma mig för vad middagen ska bestå av när jag är hungrig är en riktigt dålig idé. När blodsockerhalten börjar dala alldeles för långt ner och hungern morrar i magen är det för sent. Jag brukar säga att jag blir folkful när jag är hungrig. Riktigt så illa är det inte, men tålamodet sjunker snabbt.

Den vanligaste middagsmaten i vårt hushåll är korv och makaroner, och jag tycker fortfarande att det är gott. Den rätten hamnar på middagsbordet alla veckor. En annan populär anrättning är förstås tacos. Det serveras aldrig fiskbullar i mitt hem och väldigt sällan inälvsmat. Det som kan förekomma är blodpudding, en av Robins favoriter. Ofta blir det pasta i någon form och även ris. Mer sällan kokt potatis men klyftor, gratäng och hasselbackare kan det bli med jämna mellanrum.

Att försöka laga mat som innehåller allt viktigt som kroppen behöver är mitt mål, men inspirationen är rätt vad det är helt bortblåst och då är det tur att frysdiskarna på affärerna innehåller det som bara behöver värmas.

Vad blir det för mat? Idag blir det ugnstekt kyckling med pommes och bea!

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!