fredag 15 juli 2011

Samarbete

Tråkiga saker blir mycket roligare om jag gör dem tillsammans med vänner. Roliga saker blir ännu roligare. Att det blir mindre tungsamt med hjälp är ju inte så konstigt, dels går det fortare och dels att sällskapet är trevligt bättrar på.

Idag har jag varit hemma hos mamma och pappa och kört in torr-hö. Vi var sju stycken i familjen som hjäptes åt och redan efter två timmar var all hö under tak. Hökörningen är en ganska tung sysselsättning eftersom vi lyfter upp det pressade höet från marken på vagnen och sedan bär in det i höladan där det staplas ända upp i taket. Mitt jobb i höladan i dag var att stå precis under nocken och packa. Så långt bort från högafflar som jag kunde komma. Istället slog jag huvudet i taket några gånger, men det var inga vitala delar som kom till skada...

Efteråt, som traditionen bjuder, cyklade pappa och Mattias ner till sjön och tog sig ett uppfriskande dopp. Förut om åren har jag också följt traditionen men tycker att Storsjöns vatten kan duga åt fiskarna att bada i medan jag gärna har det mycket varmare. Så för min del blev det en dusch när jag kom hem. Innan jag och Robin åkte hem fikade vi kungligt tillsammans med de andra arbetarna.

Det känns i kroppen nu att många muskler har samverkat och samarbetat idag under lyften av buntarna och att ta sig uppför höberget inne i ladan är inte heller det allra enklaste. Hö är skithalt! Så dagens motionspass fick bli hökörning i två timmar och jag har inte ett dugg dåligt samvete att jag nu ligger och tittar på dåliga tv-program och fikar gott!

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!