torsdag 21 juli 2011

Studera??!!

Den här gången är det inte mina altanstudier, som jag bedriver soliga dagar, som jag avser, utan på universitetsnivå. Inför höstterminen har jag sökt ekonomprogrammet, men det visade sig att jag, trots kontakt med studievägledare, att jag inte var behörig. Men hade garderat med att söka fristående kurser som ingår i det programmet.

En vanlig syn när jag pluggar, alla böcker ligger överst,
eller är det underst?
Idag har jag suttit och letat andra fristående kurser inom de ämnen som kan intressera mig, pedagogik och ekonomi. Det slutade med att jag nu har sökt tre fristående kurser till, inom pedagogik och ekonomi. Den stora frågan för mig är inte om jag ska fortsätta med mina studier utan vad jag vill med dem. Alltså: Vad ska jag göra när jag blir stor?

Systemet med att man kan läsa fristående kurser helt på distans ger många en möjlighet att studera samtidigt som de fortsätter att jobba. Mina tidigare högskolepoäng har jag fått, eller jobbat mig till, på det viset. Studierna sköter jag själv, med mycket diciplin, hemma vid datorn och lämnar in PM eller gör tentor hemifrån. Skönt att själv kunna bestämma när tiden till pluggandet ska göras. Nackdelen är att studiekamraterna ter sig tämligen osynliga och att diskutera kring olika ämnen i kursen blir svårare, men för min del överväger fördelarna. Så det är till största del den typen av kurser som jag sökt i höst också.

För att få lite hjälp på vägen, med studie- och yrkes val gjorde jag Arbetsförmedlingens test: Vilket yrke passar dig? http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Tester-och-guider/Intressetest.html och enligt den ska jag jobba som pedagog, (föga överraskande) mer specifikt som specialpedagog, massör/friskvård eller miljö/hälsa. Undra hur vetenskapligt det är, om det håller högre standard än de test som brukar finnas på Facebook :-P

I vilket fall ger det en fingervisning för mig hur vägen kan se ut, framtidens väg. Sen gäller det att ta beslut om andra saker i livet också: Vilken omfattning ska studierna ha?  Hur löser jag det med den ekonomiska biten?

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!