onsdag 18 mars 2009

Städa eller låta bli

Ser just nu på tv4 och deras program Rent hus. Det är bra för då får jag perspektiv på hur det ser ut hemma hos oss och vilken nivå som vår städning ligger på. För 5-6 år sedan dammsög jag minst två gånger per vecka, dammtorkade alla ytor och våttrokade golven en gång i veckan. Plockade undan alla leksaker på morgonen innan jag gick på jobbet och på kvällen sen barnen lagt sig. Sängarna bäddades varje morgon, alltså ordning och reda. Men nu är det ändring på det planet.

Golven dammsugs eller moppas en gång per vecka, våttorkning av hela huset har inte skett sedan lördag för julafton, bara sporadiskt här och där. Dammtorkning blir det när lusten faller på, ofta i samband med blomvattning då jag ändå spiller på blombrädan. Det som jag inte tummar på är städningen av toalettstolarna, handfaten och badkaret. Fortfarande bäddas sängarna varje morgon.

Ibland undrar jag om det inte finns en hel del bakterier även i vårt hem och en del insekter som räknas som skadedjur. Hittar nämligen emellanåt en och annan liten skalbagge, främst i oanvända plastburkar. De har hittills varit stendöda allihopa. Tror att de kommer in på sommaren och höstkanten när jag låter dörrarna stå på vid gavel. Å andra sidan är det även större djur som smiter in genom de öppna dörrarna. En katt har hälsat på mer än en gång, fast den sticker ut så snabbt som vi får syn på den.

I morgon ska jag inventera inventarierna på jobbet och se om det som enligt listan ska vara på ett ställe, kan tro att allt inte stämmer överens med verkligheten.

1 kommentar:

Britt-Marie sa...

Lika här, dammsuga en gång i veckan, dammtorka och våttorka golv varannan, men toa och annat städas oftare...
Känns som att det inte är nån idé att hålla på och lägga tiden på detta, utan att man får det som det är...

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!