tisdag 10 mars 2009

Världsliga saker

Jag har efter en promenad i nya skor i söndags rejäla skavsår på båda hälarna. Men som Karlsson på taket brukar säga: Det är världsliga saker. Kan bara hålla med.

Idag har föreningshuset "Lyransgården" har brunnit ner helt och hållet. Var dit idag mitt på dagen och tittade på förödelsen. Bygden har mist en mötesplats, där det varje vecka året runt spelas bingo på söndagar vilket har gett IOGT-föreningen, som äger huset, fått sin inkomst till underhåll av fastigheten. Dessutom har de samarbetat med idrottsföreningen, eftersom fotbollsplanen ligger alldeles bredvid. Två människor har blivit hemlösa. De har bara kläderna på kroppen kvar, inga minnessaker, foton, absolut inget kvar!

Branden började vid 11-tiden. När brandmännen kom på plats var det redan försent att kunna rädda huset, för branden hade spridit sig till stora danslokalen. Jag var där och tittade vid 12.30. Då hade branden inte spridit sig över hela taket än. Medan jag stod och tittade på slog lågorna neden på bilden ut och en kort stund senare såg jag hur persiennesnöret i fönstret, på väggen till höger på bilden, brann av och 10 sekunder senare sprängdes glaset i samma fönster. Snön låg fortfarande kvar på taket, konstigt att den inte smält för hett måste det ha varit där. Väggen där lågorna slår ut ramlade ihop. Pratade med en brandman som sa att de endast jobbade på att se till att branden inte skulle sprida sig till andra byggnader.
Tog med mig Robin till resterna när vi åkte hem efter barnkörövningen och då återstod bara två murstockar och rullstolsrampen till entrén. Bilden är tagen med mobil, därav oskärpan, ca klockan 18.30. På sju timmar har hela byggnaden försvunnit. Brandmännen jobbar fortfarande så att branden inte ska sprida sig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Skavsår o nerbrunna hem är olika slags trauman. Så hemskt för dem som bodde där och nu inte har ett enda dugg kvar av gemensamma minnessaker mm...!! HUVVA!

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!