onsdag 4 mars 2009

Omvärldsanalys

Idag är det mycket bättre i axeln, armen och bakom skuderbladet. Stort tack till världens bästa
Lena.

Träffade en kollega som jag inte sett på ett tag och han sa att det syns att jag mår så mycket bättre. Just det att någon säger att jag ser ut att mår bra gör att jag hoppar upp ett par steg till på må-bra-stegen. När jag mår bra så utstrålar jag nog en hel del goda energier som människor snappar upp eller helt enkelt inte kan värja sig emot.

På Rix Morgon Zoo har de kontakt med en omvärldsanalytiker som hjälper dem att analysera nuläget. Det är stå-upp-komikern Jan Bylund. Det är en fantatisk idé. Han försöker att se bara positiva saker och påstår om att media skulle använda sig av den hypotesen istället för att svartmåla situationen. Negativa vibbar sprider sig snabbare än positiva men effekten av de positiva är mer bestående vill jag tro.

Ta den ekonomiska krisen som vi befinner oss i nu. Om media gått ut med ett budskap om att konjukturen är på nedgång men fortsätt att handla som förut så kommer den att märkas av mindre än om alla bara börjar spara som tokar och snåla in på allt. Vore det genomförbart skulle säkerligen 1000 jobb i Sverige ha kunnat räddas.

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!