måndag 23 mars 2009

MRT

Trodde aldrig att en röntgenundersökning kunde föra så mycket oljud som den jag genomgått idag. Magnetröntgen alltså.

Idag var det dags att försöka få reda på varför jag har intensiv, kortvarig men ofta förekommande yrsel. Jag lider av den men än så länge hindrar den mig inte i livet, bara irriteras av den. Innan undersökningen fick jag byta om till en av landstingets rockar, inte vit utan ljusblå i väldigt mjuk trikå. Eftersom jag är en liten fryslort behöll jag långkalsongerna på och det var helt ok. Absolut inga metallföremål fick följa med in i undersökningsrummet.

Att magnetröntags innebär att ligga på en smal brits och åka in i en tunnel. Det gäller att ligga absolut stilla. Innan jag åkte in i kameran fick jag på mig hörselkåpor, hade med mig en cdskiva med rockballader som jag lyssnade på under tiden, tur var det för så mycket oljud som kameran för under bildtagningarna hade annars gjort mig hörselskadad. Huvudet placerades i ett stöd och ett "visir" sattes över ansiktet för att hjälpa till att hålla det på plats.

Bildsektionerna varade mellan 1 och 4,5 minuter. Då hördes oljudet och jag fattade rätt snabbt att då var det viktigast att ligga helt stilla. Totalt tog bildserierna 20 minuter. Mellan serierna var det korta pauser för att vila öronen. Röntgenteknikern kollade igenom bilderna och konstaterade att det inte behövde injeceras någon kontrastvätska utan bilderna visade det som de skulle.

Nu är det bara att vänta på utlåtande från min läkare. Han tror att något i hörselapparaten är lite defekt. Jag tror att det är något i nacken som är svullet och gör att det blir trångt och därav yrsel. Ja ja den som lever får se. Bra att iallafall ha kollat upp den här tråden.

1 kommentar:

Britt-Marie sa...

Ja, den där bullrar...jag har röntgat knäet...gissa vad jag hade i lurarna...inte Ledin, som skulle kunna ha varit det bästa avslappningen...utan annat örongodis, Janne Schaffer...

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!