torsdag 19 mars 2009

Nystädat

Idag har jag gjort slag i saken och städat hela huset. Redan i morse innan jag kom iväg på jobbet, strax efter halv åtta, kastade jag ut alla mattor, skakade dem och hängde upp dem på trappräcket. Sen vi ätit middag började städningen med handfat, toalettstolar och badkarsskurning. Det tar inte så lång tid och tur är det eftersom det görs flera gånger i veckan. Barnen fick under tiden order om att plocka undan alla saker som eventuellt låg på golven i deras rum. Därefter kom snabeldraken fram.

För att göra dammsugningen lite roligare pluggade jag i "luftslottet som sprängdes" i öronen och satte fart. Inne i badrummet kom jag på hur länge sedan det var jag städade under badkaret. Det var någon gång i höstas då jag precis lyckades ta mig ner på golvet och upp igen,på grund av den onda ryggen. Så därunder fanns det en hel del lort... Nu är det rent, ett tag iallafall.

Med dammsugningen avklarad fick golven även en duvning med vatten och skurmedel. lukten av nyskurat fyller huset, just nu, det håller väl i sig tills vi fixar någon mat. Känslan i kropp och knopp efter att ha städat hela huset är nöjd.

Så nu kan helgen gärna göra entré utan att städningen hänger som en ryggsäck som väntar på att bli tömd.

3 kommentarer:

Britt-Marie sa...

Skönt! Vi kan bläddra i kalendern, så kan vi hitta en tid och så kan ni fortsätta här...;)

Anonym sa...

Tar ur minnet...en skylt jag såg nånstans nångång...

"Mitt hem är städat nog för att vara hälsosamt o ostädat nog för att vara lyckligt."

Ja, så tror jag det stod!

Helene sa...

Jajamän, jag städar åt er om du lagar middag åt oss!?

Den skylten stämmer in på min filosofi.

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!