lördag 31 januari 2009

USA resa del 14

Tisdag 28/10

Idag tog vi sovmorgon till 8.40 och höll nästan på att missa frukosten. De stänger frukostmatsalen 9.30 och jag kom dit 9.27. Men, men det gick bra.

Travade iväg till Menards för at införskaffa ett vakumhandtag till skärlinjalen. Lyckades att förklara för försäljaren vad jag ville ha. Som många andra här, när han fick klart för sig att jag kom från Sverige, hade även han svenskättlingar.

Packade ihop det sista och checkade ut från hotellrummet. Bagageinlastningen i bilarna fungerade smärtfritt. Framme vid det gigantiska Mall of America parkerade vi på East P2 Georgia. Återsamlingstid bestämdes till 16.00. Annica T och jag slog följe och började på bokhandeln. Där köpte jag en quiltalmanacka med ett symönster för varje dag. Handlade lite annat smått och gott också men i snigelfart. Lunch åt vi tillsammans med Göran, Gunilla, Bendigt, Birgit, Solveig, Helena och Charlotte på Ruby Tuesday. Restaurangen hade en bra salladebuffe, så det tillsammans med soppa blev dagens lunch.

Efter lunchen tog vi en sväng till Sears där jag hittade jeans både åt Robin och Rasmus, nu gäller det bara att de passar åt dem. Sista tiden tillbringade jag på Old Navy. Resultatet lite tröjor till pojkarna och kjol, linne tröja till mig. Avfärden blev lite försenad för Solveig hade glömt sina glasögon på en toalett. Helena och Charlotte gjorde en akututryckning, hittade igen dem och hann dessutom med ytterligare två affärsbesök. Så inget ont som inte har något gott med sig.

Utanför utrikesterminalen packade vi ur alla bilar och bagageberget var ganska stort!! Hyrbilarna kördes tillbaka till firman och Göran och Gunilla parkerade pickupen. Tack ooch lov att den var med för annars har vi bara kunnat ta med knappt hälften av vårt bagage. Vid incheckningen stötte mitt efternamn på patrull. Å & Ö ät problematiskt för dem, men efter att ha visat bokningsbekräftelsen med stavningen löste det sig. Bagaget taggaeds hela vägen till Östersund så viktproblemet med 20 kg på inrikesflyget i Sverige löste sig eftersom vi bara droppar dem på Arlanda. Däremot måste vi plocka av dem från bagagebandet och ta dem genom tullen.

Sitter just nu och väntar på att få gå ombord på planet. Trots att flygplanet var sent in till Minneapolis kom vi iväg 15 minuter efter beräknad starttid. Slumrade redan innan maten så Sylvi fick peta lite på mig när den skulle ställas på fällbordet. Menyn var lika som på resan från Reykavik till Minneapolis, ris och vårrullar, totalt utan smak men bukfylla. Efter kaffe somande jag och vaknade av att Charlotte, som hade platsen bakom mig, strök mig över armen och talade om att det var dags att landa på Island. Mellanlandningen på Island blev kortvarig. Ställde fram klockan från två (am) till sju, på morgonen. Frukosten ombord var lika som middagen med skillnaden att det nu serverades mjukt bröd till.

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!