onsdag 30 november 2011

Ovanligt

I morse kom det en rätt tussig kille och väckte mig långt innan klockan ringde. Hostig, hes och rejält täppt i näsan, förmodligen en del feber också men det är skrivet i stjärnorna för jag kollade aldrig med en termometer. Beslutet att vara hemma var lätt att ta. När jag gjorde anmälan till Försäkringskassan såg jag att i år har det hittills tagits ut 1 dag med tillfällig föräldrapenning på Robin. Det här är ett mönster som upprepats under många år, få dagar hemma med sjuka barn för min del, och det är alltid jag som varit hemma när de har varit sjuka.

Dagen har ägnats åt aktiviteter som inte kräver så mycket energi, åtminstone för Robins del. Jag har bakat lite, lika bra att passa på när det dyker upp hemmatid. Robin är så där lagom sjuk, för trött och orkeslös för att vara i skolan men för pigg för att ligga i sängen hela dagen. Det blev nåt mellanting med att ligga på kökssoffan och titta på när jag fixade, sitta vid datorn en kort stund, ett långt bad och sen filmtajm. Naturligtvis orkade han att provsmaka både lussekatter och mjuk pepparkaka, men någon vidare matlust har inte infunnit sig.

Förkylningen är inte ett dugg bättre nu ikväll, men heller inte sämre så det blir en hemmadag i morgon också. Jag kommer ta tillfället i akt och städa ur kylen och frysen. När jag är hemma då det är dagsljus ska jag försöka få igång lampan vid garaget så det går att se något där framöver. För mig blir det en kort arbetsvecka då jag redan har bestämt med cheferna att vara flexledig på fredag. Hoppas att Robin kryar på sig till helgen så vi kan göra roliga saker på den tiden som vi vet att vi är lediga på, annars blir det filmdagar för oss båda två och jag lovar låta bli att protestera.

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!