torsdag 17 november 2011

Förgylld torsdag

Vilken lycka! mitt i värsta abstinensen så dyker tillfället upp.



Lite om Lyransgården. Den "gamla" gården brann ner för några år sedan och där har jag varit på flertalet bjudningsdanser med både Zlips och Expanders, ja till och med båda banden samtidigt. I februari var det invigning på den nya men än så länge har det inte varit någon dans där, som jag prioriterat att gå på.

Skoldans på Lyransgården, dock till inspelad musik men ändå. Lite som en final på Danspatrullen som varit på skolan och lärt eleverna dansa. Många kan nu dansa bättre än sina föräldrar, både foxtrot och bugg. Det är härligt att se hur de följer takten i musiken. Jag och Robin var naturligtvis på plats. Eftersom jag av egen erfarenhet vet att nästan inga föräldrar av dem som är aktuella är ute på socialdans hade vi lånat in en dansant till familjen. Som Robin säger: Han är en av dina bästa vänner, mamma, och de räknas faktiskt också som familj.

Själva dansen började en halvtimme in på kvällen, innan hade Danspatrullens ledare lotsat oss, framförallt barnen, de vuxna satt mest och tittade på, genom lite lekar för att få oss känna rytmen i musiken och skaka loss på kropparna. Jag har provdansat Lyransgårdens golv tidigare men den gången är det tveksamt om det går att kalla det dans som utfördes där, mer rörelse till musik, och då var musiken dålig. Så den här kvällen räknar jag som premiär. Ikväll hade jag med mig kavaljer som är duktig på att dansa. Måste säga det igen, Det är fantastiskt med dans och det får mig att må så bra! Blandad musik så både bugg och foxtrot har det blivit.

Golvet på Lyransgården är Jämtlands bästa vad det gäller glidet, eller iallafall i klass med både OSD och Fröjdholmen. Det som var det som krävde uppmärksamhet ikväll var att många av meddansarna är korta och hamnar i döda vinkeln, men jag tror att jag inte golvade någon under kvällen. Jag dansade inte alla kvällens danser men betydligt många fler i jämförelse med de andra vuxna som var på plats. Nu känner jag mer och mer att vi måste få till en riktig dans på Lyransgården med en orkester som jag gärna dansar till, fler måste få chansen att upptäcka denna nya dansarena.

Säger också ett stort TACK till dig som idag tillhörde min familj, eller jag håller faktiskt med Robin, jag räknar dig till min familj hela tiden. Min goa vän!

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!