söndag 6 november 2011

Hålla isär

I år har jag hittills hunnit med att dansa 50 kvällar till orkester. Kan inte annat än säga att dans är mitt stora fritidsintresse. Oftast är det bara trevliga människor på plats, motion utan att jag tänker på det och sen är det en (hmm....ja nästan till 100%) positiv beröring som gör att kroppen producerar må-bra-hormoner. För min del är det nog en av de få gånger som jag bara är här och nu. Passar på att fylla på med massor av energi, och det bästa är att ingen känner att någon annan har tagit. Här upphäver vi, dansare, de fysiska lagarna om att energi inte kan nyskapas, för på dansgolvet är det absolut så det går till.

Att förklara för någon som inte är dansfrälst att det i 99% av danserna inte alls har något att göra med att vara ett förspel är i stort sett omöjligt. En dans är en dans och inget annat. Utan de ser en nära dans som om personerna som dansar tillsammans egentligen vill något mer än att dansa. En mysfox är just en dans, foxtrot, som är lite extra mysig helt enkelt, varken mer eller mindre. Jag kan njuta av en dans med en person utan att ha en minsta tanke om att få något mer av den. En av mina bästa danser har jag dansat med en tjej, hon är helt otroligt bra att föra är den tjejen.

I buggen blir det sällan mysigt men både busigt och lite flörtigt kan det bli och framförallt svettigt. En intensiv bugg med många kluriga och härliga turer/vändningar där dansen i kroppen får lov att komma ut, njutbart det med!!! Kombinationen av båda de här danserna är bra, även om jag de senaste åren har blivit mer av en fox-tjej.

Nu åter till rubriken. Det är viktigt att hålla isär, en dans är en dans, i de allra flesta fall. Jag förstår att det måste vara väldigt jobbigt för de som är i en relation med en dansare om det finns den minsta tendens till avundsjuka/svartsjuka. De personerna håller med all säkerhet koll på sin respektive hela kvällarna och kollar hur och med vem de dansar. Kan de då ens själva njuta av en danskväll och hur känner sig den respektive att bli iakttagen hela kvällen? Jag ändrar inte mitt sätt att dansa med någon för att den personen har skaffat sig en bättre hälft utan fortsätter dansa som vi gjort tidigare. Om den då väljer att justera sin dansstil till en mer neutral för att det ska falla partnern i smaken så är jag rätt säker på att dansen kommer att bli ett problem i förhållandet eller till och med så att de slutar att gå på dans.

En dans, delar varandras tid och rum en stund...

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!