lördag 5 november 2011

Prio 1 = JAG, för alla, men försiktigt

Prioriteringar, vad är viktigt för mig just nu? Vem är viktigast i ditt liv? Det självklara svaret på den sista frågan ska vara jag, för alla. Men för mig som är föräldrar blir svaret många gånger, nästan alltid, mina barn. De gånger barnen är hos sin pappa, kan jag vända på mitt perspektiv att se att det är för min skull som jag väljer det ena eller det andra. Att skaffa sig tillgångar och fördelar på andras bekostnad är förbjudet. Så när jag sätter mig själv i fokus måste jag låta bli att trampa på andra människor, struntar jag i det kommer det att slå tillbaka på mig, mångfaldigt.



De helger som jag är utan barn tar jag mig tid till att fundera och reagera över hur det är. Ibland gör det mig arg att jag reagerar som jag gör och låter det gå energi till saker jag helst vill slippa lägga energi på. Och så blir jag arg att över att jag blir arg...ekorrhjul. En förståndig vän sa till mig häromdagen: "Reagerar gör man och sen gäller det bara att bearbeta och komma till insikt. innan dess kan man heller inte gå vidare. Reaktion är bra, det är en början! Det innebär att du inte stängt in känslor och förnekar dem." Nä, att stänga in och av, har jag lärt mig är inget alternativ för då blir det bara värre. Bättre att låta det komma ut, gärna till den som det berör, sen är det bara att ta nya tag.

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!