tisdag 15 november 2011

Adventstid kom till mitt ensamma hus

Åh vad jag längtar till adventstiden! Att få ta fram alla ljusstakar, julstjärnor och övriga adventsbelysningar. Sen varje dag tända ljusen vid alla måltider hemma, hög mysfaktor där. Glöggdoft tillsammans med lukten från pepparkakshuset, den tid som det nu finns kvar. Ja, jag längtar ordentligt. Bara 1,5 vecka kvar nu.

Tvärtemot många andra har jag ingen stress kring julen, ingen hets med julklappsinköp där det ska vara fler och för mer än tidigare år eller ha mat i överflöd. Vi i familjen har gemensamt bestämt att de som firar julafton tillsammans köper endast en julklapp, som vi sen byter med varandra. Maten delar vi också på och alla bidrar med något. Okej, en tradition som jag och min syster Kajsa Stina håller hårt på är att vi bakar massor av småkakor, förra året ca 600 st som vi fördelar, men det är det enda som kan bli lite stressigt med julen. Det viktigaste för mig är få vara tillsammans med resten av familjen. Låter kanske som en klyscha, men då för det göra det.

Nu är det full fart på övningar inför lucia på jobbet. Jag njuter till 100%. Vilken lyxtillvaro. Men jag känner en stor längtan själv efter att få vara med i ett långt luciatåg med massor av stämsång. Så den idén som kom upp på senaste kategorimötet är en bra idé, ett personalluciatåg. Vi går inför det!

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!