fredag 19 december 2008

USA resa del 6

Måndag 20/10

Ungdomarna som blev inkvarterade i en stor husvagn, kallas trailer, sov ända till kl.8.30. Charlotte var ut mitt i natten för att "take a leek" träffade inte på någon svartbjörn eller skunk. Den här frukosten hos Janssons var betydligt nyttigare än den på hotellet. Mera fibrer och mindre socker, och kaffet, helt enastående.

En lugn förmiddag där flera tog en promenad, själv tog jag en dusch. Sharon kom från sjöstugan, Park Lake, där en del av oss 20 sover, med de som sover där och hade med sig soppa till lunchen. En del av ingredienserna var resterna från Thanksgiving middagen. Vid 1-tiden ar det av mot Moose Lake och en föreläsning med en Quilt Historiker, Jeananne Wright. Intressant. Om jag förstod det rätt är den äldsta bevarde quilten från 1600-talet. I samma hus som föreläsningen var fanns det en tyg- och presentaffär. Jag köpte kanningen till mitt överkast som ligger oquiltat hemma och även ett ljust tyg som är användbart till det mesta.

Tillbaka på farmen togs vi emot av tre cowboys med dragna pistoler. Det var Wes och hans bröder som agerade och sköt sedan några serier med pistol, colt 45. och hagelgevär. De som ville fick prova på, men jag avstod. Efter det blev det kollektiv matlagning och jag drog skalapotatislotten. Åtminstone något som jag kan klara av trots ont i ryggen.
Middag: Potatismos, skinkstek,bönsallad och fruktsallad. Kvällen förflöt förhållandevis på ett lugnt sätt med givande samtal. Började virka tofflor får se vad det blir. (Red. anm. =ingenting har repat upp det lilla jag började på).

Godnatt vid 1-tiden. Annica läste visdomsord. Innan dess hade Göran visat oss bilder fotat på svartbjörnen som befann sig i faggorna i början av sommaren, dvs alldeles bakom boningshuset. Den åt frön fågelmataren som han men slutade att snyltgästa när Göran blandade i torkade jalapeno med fröerna. Även ekorren sa upp bekantskapen. Annica och Carina led av björnfrossa en stund innan vi gick i gemensam trupp ut till trailern. Snabbt!


Sängfördelning
Huvudbyggnad
Dubbelsäng eget rum: Maria F & Kicki
Bäddsoffa på loft: Birgit & Solveig
Soffa i markplan: Maria T

Annex: Bendigt, Ulla & Åsa

Husvagn: Charlotte, Annica T, Carina, Helena & Helene

Park lake: Sylvi, Irene, Lena, Anita, Ingrid, Margereta & Annika H.

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!