söndag 21 december 2008

USA resa del 7

Tisdag 21/10

Kallaste morgonen hittills. Både utomhus och inne i husvagnen. Har inte sovit så bra i natt. Frost på marken. Vaknade innan klockan ringde. Skämtade med Göran igår när han frågade vad vi ville ha till frukost och jag svarade: Ägg och bacon! och det blir det. Servicen från Gunilla, Göran och deras vänner är kanon.

Klockan 9.15 var det tänkt att vi skulle åka till Sjöstugan, som är Shaon och Wes sommarställe, för en promenad och se hur det ser ut där. Maria Tjäder som hade haft kökstjänst efter frukosten skulle skynda sig och tog därför några skutt, klev snett i en grop och stukade foten rejält. Så nu har hon provat på den amerikanska sjukvården. Resultat=ett stödbandage som liknar en moonboots!

Tillbaka till tidigt i morse när vi vaknade och trailern var iskall. Förmodligen när vi igår kväll försökte höja värmen på fläkten så började den att bara blåsa runt luften. Alltså var nästan lika kallt inne som ute i morse. Nu har värden fixat till v
ärmen och pekat med hela armen och förmanat: RÖR INGENTING!

Vid fyra-tiden ringd
e Annicas telefon, jag hörde de inte utan de berättade för mig nu på morgonen. Det var arbetsförmedlingen i andra ändan. Smart som Annica är fann hon sig snabbt i situationen, trots att hon var nyvaken, och avslöjade inte att hon befinner sog på andra sidan Atlanten och inte hemma och söker jobb. Det man inte vet har man inte ont av.

Vi kom iväg till sjöstugan lite efter schemat, sen Maria tagits om hand om av Göran, och fick en guidad tur av Wes med historiska inslag om hur utbyggnaden av stugan gått till. Det mest minnesvärda var nog att då taket läckte in i vardagsrummet så byggde man på ett rum där istället för att bara laga läckan. Birgit, Sharon och jag blev kvar i stugan framför brasan medan de andra tog en promenad runt sjön och tittade även på Wes kusins hus. På väg från sjöstugan gjorde vi ett snabbstopp hos Janssons innan vi åkte in till Duluth där vi åt en fantastisk god lunch på Grandmaś: kycklingfilé med mozarellaost och pasta.

Tittade i en del affärer men tyckte att utbudet var sådär. Handlade present åt mor och far: Duluthstrumpor. Färden gick vidare mot Cloquet där Joananne föreläste om Amischfolkets quiltar. Jag lånade ut min ena krycka till Maria när hon ramlade och hade därför snedbelastat kroppen när jag gått. därför hade jag ont i ryggen och fattade beslutet att ta värkmedicin och stanna i vanen och sova. Lyckades somna ganska omgående, sov ca en timme.
Hittills är jag bäst i sällskapet på att sova middagslurar.

Göran hade lagat middag när vi kom tillbaka: stek, peran och grönsaker. Efterrätt: kaffe och glass. Försöker att komma i säng tidigt ikväll men nu är klockan redan 22.30 så får se hur det blir med den saken. I morgon ska vi åka norröver kl. 10, det finns de som är skeptiska att vi kommer iväg då men vi campare ska iallafall vara klara då. Nu pågår visning av det som inhandlats de senaste dagarna eftersom Helena och Bendigt har kommit.

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!