torsdag 25 december 2008

Fridfull jul

I år har jag bestämt att låta bli att stressa under julen. Bestämt och bestämt, kroppen säger ifrån när jag ens försöker och allt blir som sirap som stått i kylskåpet=riktigt segt. Så igår på julafton höll jag mitt löfte och tog det bara lugnt och det ÄR bra och skönt. Först jobbade jag med julbönen i kyrkan, innan dess hade vi ätit långsam frukost hemma mina barn och jag. Strax efter kl 13 åkte vi hem till mamma och pappa där var maten framdukad och tur var det. Mitt blodsocker var lågt och då har jag en tendens att bli folkful. Och mat är de enda som jag inte skämtar om, bara så ni vet.

När maten och disken var undanplockad började Kalle Anka på tvn och hela familjen, dvs mamma, pappa, storasyster+hennes barn 19 & 16 år (barn??), lillasyster, lillebror jag och mina barn 8 & 12 år. Kan tala om att 4 av 10 tog sig en kortare eller längre tupplur till tvn. Jag låg på golvet med filt och kudde och det var i det närmaste att även jag somnade en stund. Robin tjänstgjorde som tomte men fick lite hjälp med utdelningen för annars tror jag att vi fortfarande skulle hålla på med den. Trots att vi bestämt att det skulle hållas igen på klappar var det jättemånga även i år. Trevligt är det att bara umgås och jag njuter av att se de andra öppna sina paket. Tillslut fick jag påbackning och öppande mina. En ny micro bland annat smått och gott var det i.

Vi avslutade det gemensamma julfirande med Karl-Bertil Jonssons julsaga. Robin, Rasmus och jag åkte sen hem i "tomte-Nissan". Kl. 21.30 somnade jag i Robins säng efter att ha läst Mamma Mu och Kråkans jul. Rasmus väckte mig 23-tiden och då la jag mig i min säng och fortsatte sova.

Idag har jag skidat ca 3 kilometer och sen har hela familjen (se ovan) varit här och fikat. Även idag har et varit väldigt mycket lugn och ro. I morgon åker Rasmus och Robin till sin pappa och blir borta en vecka. Under den tiden de är där ska jag göra klart mina pedagogikstudier och ta hand om mig själv.

God fortsättning, läsare!

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!