söndag 7 december 2008

Konstruktiv ilska

Mina barn, i likhet med andra föräldrar och barn, vet precis hur man kan reta gallfeber på mig och på vilka knappar som det ska tryckas på för att jag ska bli arg.

I torsdags var en sådan dag när jag var trött efter att ha jobbat många timmar. Till middag bestämdes att vi skulle äta rester från tidigare dagar, och det passade inte. Rasmus skyllde på att han ätit SÅ mycket till lunch att han fortfarande var mätt och Robin, ja han ville inget ha. Efter maten var avklarad kom jag på att jag lovat en kollega några utskrifter och därför åkte jag till jobbet, bara 2 km dit, skrev ut sidorna och stannade för lite allmänt surr en stund. När jag öppnade dörren , ca 1 timme efter maten, fullkomligt stinker det av stekos i hallen. Då hade Rasmus stekt en hög med hamburgare för att han var hungrig! Kvar på spisen stod stekpannan, fullflottig, spisen, kaklet bakom och fläkten alldeles fettiga de också. I vardagsrummet på soffbordet stod en bricka med tallrik och ketcuhpflaskan på golvet. Och jag blev stortokig!

Rasmus fick order om att plocka undan och gjorde det men vägrade att diska stekpannan. Vid det här laget var jag fortfarande arg. Hämtade köksskurmedel, försedde mig med trasor och började med att diska stekpannan. Under tiden fick köksfläkten gå för fullt. Sen tog jag itu med ovansidan på spisen, skurmedel på och loss med en svamp och skura. Konstigt att det kan bli så lortigt fast den torkas av varje dag. Väl igång med fläkten plockade jag isär den, stoppade in plastdelarna i diskmaskinen. Mer skurmedel inne i fläkthuset och torka bort allt fett som samlats där, undrar när det blev gjort senast?


Naturligtvis uppstår det blodvite när jag håller på med städningen eftersom det är en kant i fläkten som är vass. Mina händer ser ut som om de råkat ut för en katt, skurmedlet svider bra i småsåren. Men rent har det blivit och det märks, det luktar gott i köket när fläkten används. Så kontentan av det här är att ilskan kan leda till att saker som jag drar mig för att göra blir av om jag är lite ilsken.

Dagens lucka: Hand- och nagelbandskräm & nagelfilar.

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!