måndag 8 december 2008

USA resa del 4

Dagen började vid sjutiden med att vi vaknade så smått. Frukosten var lik fredagens.

Direkt efter frukost tog Annica, Carina och jag en snabb promenad till Menards, kan jämföras med Fresks kombinerat med Rusta. Handlade lite julsaker. Kvart i tio äntrade vi bussarna occh åkte iväg till St Paul. Göran och Steve rattade. 1:a statioen var på ett textilcentra med en utställning "Freedom". I en lokal där pågick det en kurs i textilmålning och vi fick en introduktion av kursledaren. Hon fick en bok av oss. Vi blev tipsade om en quiltaffär som vi naturligtvis var tvungna att besöka. inköp=2 vykort. Station 3. Innan quiltaffären stannade vi på ett presidentkandidatcentrum där Obama affischer och knappar tillhandahölls.

Färden gick vidare till Minesota Historia Center genom St Paul och gatorna där de rikaste bor. Många stora fina hus. Lunch denna dag på Centret. Panini med grillade grönsaker och mozarella ost och tai kycklingsoppa. Efter en snabbtitt i museibutiken tog jag en kaffe och kaka. Station 4 avklarad.

Därefter flanerade en del i och omkring museet, några åkte till "örnnästet" ett viltfågelskadecenter. Själv la jag mig en den ena vanen och somnade snabbt. Sov ca en timme, bästa prioriteringen denna dag.

Station 5: Hemma hos Wes och Sharon på Tacksägelsemiddag
Meny
  • Kalkon
  • Inkråm med bröd
  • Sweet potatoemos
  • Bönröra med svamp
  • Pumpapaj
  • Kaffe
Innan middag tog de flesta kortare eller längre promenad. Alla utom Bendigt, Birgit, Helena, Lotta och jag. Vi stannade hos värdfolket och fick det godaste kaffet sedan ankomsten till USA. Maten var utsökt. Sharon hade hjälp i köket av goda vännen och grannen Janet. Hon fick vår bok och jag tror att hon blev glad för den. Sharon och Wes tillsammans med Janet var ypperliga värdar. Där har vi, de flesta av oss, svenskar ett tag kvar till deras nivå. Värdparet fick samma gåvor om Lisa och Steve. Vid niotiden tackade vi för oss och åkte tillbaka till Super 8 Golden Valley.

Dags för avresa norröver i morgon så kvällsbestyren bestod av att få ihop packningen. Lotta imponerade genom att få ner det hon handlat i resväska och dessutom ha plats över! Jag blev av med 20 böcker så det jag har handlat ryms nu i min väska. Tror till och med att den är lättare nu än när jag åkte från Sverige. Kvällens sängsamtalvar av det lite allvarligare slaget och ahndlade om hur väl förtjänta av andningshålet.

God natt 00.27. Det kommer en dag i morgon också.

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!