söndag 14 december 2008

USA resa del 5


Ställt väckarklockan på 7.00 men vaknade redan kl. 6.40. Tog en uppfriskande dusch och packade klart väskan. Lite svårt att få igen locket men det gick. Frukost tillsammans med Solveig, Birgit, Bendigt, Helena, Carina och Annica.

8.40 avfärd för att vara med på gudstjänst. Innan dess stuvades all packning in i bilarna. Kyrkan: St. Barnabas Lutheran Church ELCA. Prästen hälsade oss från Sverige speciellt välkomna i inledningen innan gudstjänsten började. Med var musiker på bleckblåsinstrument. Liturgin påminde mycket om den i Svenska kyrkan. I nattvarden eller måltiden tog man emot vinet i en liten mugg så varje person fick ca 1 msk.

Från kyrkan åkte vi till Mississippi för att ta en tur med skovelhjulsbåt på floden. Under båtturen passerade vi en sluss. Magen kurrade och fick en Hot dog för att dämpa sig. Vädret var verkligen på vår sida och solen sken för fullt. Härligt. Medbjudna på båtresan och den efterföljande maten, på Minnesotas äldsta restaurang, var Sharon, Wes, Lisa, Steve, Katie, Marlice och George. Vi quiltare delade på kostnaden för båtresa och mat som tack för god service, de fick även vår bok. De har varit så gästvänliga mot oss, bjudit på middag, visat sina hem och kört oss kors och tvärs genom Minneapolis och St Paul. Jag njöt av pasta med kyckling, soltorkade tomater, kronärtskocka och sås. Klockan var tre när alla ätit färdigt.

Helena och Bendigt tog en egen bil och är på väg för att besöka sina släktingar i Aitken. De kommer att ansluta till gruppen igen på tisdag kväll.

Efter en stunds reande mot Mathowa och Janssons farm stannade vi så att Gunilla fick införskaffa färskvaror. Intill matbutiken låg en hobbyaffär, liknande vår Panduro, dit de flesta gick för att handla. Nästa stopp längs vägen var vid Walmart. De har tyger från $1/yard men jag handlade virknålar, sytråd, lypsyl, vakumpåsar och en twix. 45 minuter shopping. Just nu sitter jag i bilen och väntar. Dels på att de andra, som åker i samma bil som jag, ska dricka klart sitt kaffe på Diary Queen och dels på att den bil som Göran kör ska komma i fatt oss så Gunilla kan få husnyckeln av honom.

Har prata med Robin idag och självklart saknar han sin mamma. Just nu saknar jag honom också och Rasmus men har inte haft hemlängtan än...Min mamma sa att det har fungerat. Jag kommer nog att ringa nästa måndag när Robin fyller år. "Kram, kram, pip, pip, puss, puss. Andra sidan. Kram, kram. Älskar dig. Hej då!" Proceduren är den samma fast jag är på andra sidan Atlanten.

Vi har ca 1 timmes resa kvar innan vi är hemma hos Gunilla och Göran. Efter kaffepausen somnade jag och var knappt vaken när vi kom fram. Väl inne hos Gunilla la jag mig på en soffa och somnade, och sov i 3 timmar innan Annica och Lotta försiktigt väckte mig för att tala om att det var dags att gå och sova.

Vi sover i en STOR husvagn och nu är tiden inne för att släcka lampan och fortsätta sova!

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!