tisdag 18 november 2008

Vardagsmiddagsmat

Vad blir det till middag?
Finns det fler än jag som har tappat inspirationen till att laga vardagsmaten? Max tillagningstid är ca 20 minuter för att ingen ska hungra ihjäl innan den är klar. Tycker att min familj äter samma mat varje dag. Riktigt så illa är det inte men ibland känns det som om makaroner och korv står på menyn sex gånger i veckan. Å andra sidan är det inte så kul att laga mat en timme för att det sedan tar tio minuter för barnen att äta upp eller ännu sämre att de inte äter överhuvudtaget!

Jag försöker att göra en matlista som fungerar för oss alla tre. Nu har jag en treveckorsmeny som passar alla nästan alla dagar. Det är en befrielse att bara titta på listan på morgonen och se vad som ska lagas senare och ta fram ur frysen så det hinner tina. En annan fördel är att det är sällan som jag åker på affären med ett rytande hungrigt lejon i magen, då samtidigt som matlistan skrivs färdigställs även inköpslistan och då blir det lätt att planera inköpstiden. Mer ekonomiskt.

Frukosten ser hos de flesta ut på likande sätt varje dag, så om vi äter korv och pasta två-tre gånger i veckan har nog ingen betydelse om hundra år. Eller om man tittar på det i ett utomjordiskt perspektiv så är det mesta vi äter konstigt!

1 kommentar:

Britt-Marie sa...

Du e duktig du -- önskar att jag hade hälften av det!
Varje dag är en bävan när det gäller mat, e sååååå tråkigt! IDag blev det spaghetti och köttbullar här hemma....mamma scans faktiskt!

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!