onsdag 12 november 2008

Böcker

Jag läser nog fem böcker i månaden. Det allra flesta tillhör kategorin deckare eller kriminalare. Har läst Stieg Larssons trilogi, Camilla Läckbergs böcker om samhället Fjällbacka, författaren och polisen, en del om komissarie Winter av Åke Edwardsson, Roslund & Hellbergs böcker. Är det inte i den kategorin som jag håller mig blir det ofta livsöden som är hämtade ur det verkliga livet. En av de böcker som berört mig mest är "Pojken som kallades det". Kan inte för mitt liv begripa hur det kan gå så långt innan någon slår larm om att någonting inte står rätt till.

Försöker att överföra mitt läsintresse till mina barn och har en massa böcker för barn i alla åldrar i bokhyllan. För ett år sedan började Robin att vilja läsa själv på kvällarna istället för att jag gör det för honom. För det mesta läser vi numer tillsammans, fast det är glesare mellan tillfällena nu. Han ser hellre på tv tillsammans med mig i min säng. Rasmus läser helst Kalle Anka pocket när det är sovdags.

För visst är det skönt att ta en bok, krypa upp i soffan/sängen, dra en filt över sig och försvinna in ett äventyr, någon annanstans, med andra människor en stund. Läser man en bra bok är det tvådelat att läsa ut den. Dels vill jag veta hur det slutar och dels vill jag att den ska räcka läääääänge. En annan sak som är bra med böcker är att det inte tar så stor plats så det är lätt att ta med en. En bok åt gången är inte riktigt min melodi. Nu har jag tre som jag läser. En av Åke Edwardsson, "Hur moderna organisationer fungerar" som tillhör studielitteraturen i min pedagogikkurs och till sist en bok av Lara Honos-Webb som handlar om hur man lyfter fram styrkor hos barn med ADHD. Försöker också att läsa bibeln, men det är en bok som jag inte läser från pärm till pärm. Det finns bara en bok som jag hittills inte tagit mig igenom och det är "Vägbygge" av Steven King. Den har jag gett upp.

Tänk att det finns människor som lever ett helt liv utan att läsa en enda bok. Tur att jag inte är en av dem!

2 kommentarer:

Britt-Marie sa...

Jag läste mycket när jag var mindre...bodde på biblioteket...men nu läser jag ingen bok för min egen del, det var länge sen det hände...läser bara studentlitteratur och litteratur i jobbet...

Helene sa...

Ja, jag är ju yngre än du är!
hahahahahahahahahahaha!!!

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!