söndag 16 november 2008

USA resan del 1

Onsdag 15/10


Vaknade kl.3.30 och behövde gå på toa. Efter utförd handling la jag mig i sängen igen och blev iakktagen av två blåa ögon tillhörande Robin. -Sov , sa jag till honom efter han sagt:-Hej mamma! Själv kunde jag inte somna om så jag klev upp och tog en morgondusch. Mamma vaknade och vi drack kaffe tillsammans. Kl fem startade Leo bilen, ut med packningen. Äntligen på väg. Vädret: frisk luft och rätt kallt. Fullmåne.

Inchecknignen gick bra. Min väska vägde 19,6 kg varav 6 kg är böcker. Med på samma flyg som mig och Sylvi var Margareta Winberg och min chef. Börje såg ut som om han fortfarande hade kudden kvar i ansiktet. Annika Högbom, som även hon trotsade den tidiga morgontimman, flyget avgick kl 6,35, hon fick sittplatsen brevid Sylvi. Flygturern bestod av 55 minuter bra flygning inklusive frukost. På Arlanda kom våra väskor utan problem. Lotta vara redan där. Så även Ö-viks resenärerna, Kicki och Maria.

Lunch åt vi på resaturangen Alfredos på Sky city. När vi hade ätit klart hade de i sällskapet som valt att åka med morgontåget från Östersund anlänt. Så nu är vi alla 20 på plats.
Halv tolv drog vi alla iväg till utrikesterminalen. Tycker att jag var rätt duktig som inte handlade ett dugg!!på tax-freen. Boarding completed. Avresa från Arlanda kl. 14.20. Flygningen var bullrig. Högt ljud från planet inne i kabinen. Lunchen var en katastrof. Då jag beställt veganmat, för att kunna få mat utan mjölk, fick jag en tråkig sallad: morötter, kål och en tomatklyfta. Blää. Landade på Island i tid. Ingen vidare taxfree-shopping. 0:- i utgifter. Äventyret bestod av toalettbesök som avlöpte problemfritt.

En tant, i väntan på att få gå ombord på planet från Island, berättade en "rolig" historia för ALLA svenskar:

"Det stod i tidningen om en gris som blivit sjuk, men då skickade de den till England och då blev den pigg!"

Ombordstigningen på platen flöt på bra, flygningen var ganska lika som resan till Island fast mycket längre. Middagen var bättre än lunchen: ris, tomatsås och vårrullar. Landade ca 45 minuter senare än beräknd ankomsttid. Mottagandet efter paskontrollen var oväntat, att Gunilla och Göran skulle vara där hade jag förväntat mig men inte att Göran och Steve, gift med en kusin till Gunilla, skulle hålla i en stor banderoll med texten "Welcome Näs kyrkliga syförening Quiltsektionen".
Vi stuvade in oss i de två minibussar som är hyrda för att transportera oss under vår vistelse. De rymmer 12 personer styck. Att få plats med all vår packning var inte det lättaste, packningen rymdes nästan inte och jag undrar hur det ska gå på hemvägen. Jag kan tala om att färden inte direkt var trafiksäker, på grund av packningen, när vi begav oss mot hotellet i Golden Valley i Minneapolis, Minnesota. Vi är i USA!!!

Efter snabb incheckning på hotellet gick vi och åt på en bra middag på en restaurang som låg ca 300 m från hotellet. Kycklingtortilla med strips, kostnad 12 dollar inklusive dricks. Vi fick en välkomstpresent från Gunilla och Göran med vänner:

  • Lappar att sy och skapa - byt gärna med varandra
  • Broderigarn
  • Minitrådrulle
  • Kyckling- present från Bonnie, Gunillas granne
  • Knappnålar och en synål
  • 4 Minnesotasiluetter
  • Godbit- om koncentrationstillskott behövs
  • Kaffemugg-present från Steves firma
  • Penna -present från Moose Lake bank.

När vi väl kom i säng var klockan way past bedtime och jag hade varit vaken i 26 timmar!

fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!