tisdag 11 november 2008

Ge bort

Har ikväll varit in till Östersund på en av de numera traditionella shoppingkvällarna. Fyra affärer har öppet 18.30-21.30 för de som jobbar med pedagogiskt arbete. Rabatter på det man handlar och sedan (egentligen när man handlat något är det fritt fram) fika på Törners konditori.


Jag försöker att köpa det sista på min julklappslista den här tiden. Tillhör de människor som redan tidigt börjar med inköpen. För min del kan det starta redan i maj-juni. Det som ibland ställer tilll det för mig är när jag några dagar före julafton plockar fram det jag köpt och ska slå in allt. Då kan det vara så att någon av mina mottagare har massor av julklappar eftersom mitt minne emellanåt liknar en guldfisks. Märkligt nog har det aldrig hänt att någon har blivit utan, peppar peppar...


Att få ge bort presenter gillar jag skarp. Att få själv är också kul men absolut inte lika nödvändigt tycker jag. När jag kom hem i från USA gav jag bort det som jag köpt till Robin, Rasmus och mamma i julklappar och födelsedagspresenter på en gång, bara för att det är så roligt. De var hos mig när jag packade upp väskan och då blev det bara så. Eller som Elfrid, (tomtens bästa nissa julkalendern 2007) skulle ha sagt: Jag hade lite otur när jag tänkte! Men vad gör det, jag har fler presenter att ge bort.

I min plånbok har jag ett i fyllt organdonationskort. Det säger att om jag avlider får mina organ användas till donation. För mig ett enkelt ställningstagande då min äldsta syster har fått en njure. Det känns också skönt för mig att mina anhöriga ska slippa ta det beslutet om det behövs. Jag har redan gjort det och ger gärna bort det som kan komma till nytta!

2 kommentarer:

Britt-Marie sa...

OK -- känner att jag missat något här...har ingen aning om detta evenemang...
Ta mig med nästa gång!

Helene sa...

Självklart! Nästa tillfälle, 2;a och sista för i år är 2 & 3 december.

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!