onsdag 26 november 2008

Adventstid

Vi närmar oss den ljusstarkaste tiden på året nämligen advent. Nu tänder vi mer ljus än någonsin annars under året. Mörkret, här hos mig är det kolsvart ute redan kl. 16, inbjuder till att ljusfenomentet återkommer i varje november och december. Såg på ett tv-progam från Liljeholms ljusfabrik, som slutkläm i programmet talade man om att första vardagen efter julhelgen börjar man att tillverka de ljus som till största del säljs under adventstiden.

Advent är tiden när jag myser. Vill gärna att julgardinerna sätts upp och ljusstakar, stjärnor, ljusslingor ska vara på plats. På lördagkvällen innan 1:a advent tänder jag dem och dricker glögg och smakar av julkakorna. Den som har vägen förbi är hjärtligt välkommen in. Själva juldagarna har inte alltid samma lugna stämning som adventstiden. Så en uppmaning från mig är att ni som läser det här ska börja att njuta redan nu och stressa av inför juldagarna.

Fika är förresten ett underskattat nöje. Att sitta tillsammans med någon/några vänner på ett café och njuta av både sällskapet och förtäringen är en av mina favoritsysselsättningar. Oftast gäller regeln ju längre desto bättre. Nästan lika bra är det, ibland faktiskt bättre, att sitta hemma hos någon och dricka en stor kopp the och bara prata om det som känns bäst just då!




Njut av en fika i advent!

1 kommentar:

Britt-Marie sa...

Välkommen till mig på en fika! Eller ska vi boka in en fika på Paus i stan kanske....?
Nåt till veckan?

Sitter gärna ner med en kopp te!

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!