måndag 24 november 2008

Snökaos

Kommer det 5 cm snö i södra Sverige så blir det kaos. Kollektivtrafiken stannar och olyckorna blir mångfaldigt flera. Kommer det lika mycket snö här hos oss är det ingen som reagerar. Nu generaliserar jag, men bara lite. Media gör stora rubriker varje år när första halkan kommer och det otroliga är att den alltid är oväntad??? För mig är den väntad, det kommer alltid halka om inte i september så kommer den i oktober. Trots att vi vet det sparar alltför många med att byta till vinterdäck i tid, innan första halkan kommer. Men att bara förlita sig på att vinterdäcken gör hela jobbet är en bluff. En hel del handlar om körförmåga också.

När jag tog körkortet för några år sedan, (hm hur många är några?) var halkkörningsbana inte obligatoriskt, det är det i dag. Kan endast hålla med om att det är välinvesterade pengar. För tar man körkortet på sommaren får man inte den erfarenheten.

Idag har det snöat och blåst även i denna landsända men inget kaos, lokaltrafiken håller tidtabellen, men så glest som de trafikerar vägarna här så gör det ingen större skillnad för jag tar bilen om jag ska iväg.
Väderprognos för kommande dygn:
Södra Norrlands inland                 
Nordvästlig vind. Halvklart till
mulet, i norr något snö. 3-6
minusgrader.

Södra Norrlands fjälltrakter
Nordvästlig vind. Halvklart till mulet
och någon snöby. 1-5 minusgrader.

Jag säger som Robin alltid sa för några år sedan. Han började dagen med
att titta ut genom fönstret och sedan säga:
"-Det är väder idag!"


1 kommentar:

Britt-Marie sa...

Robin är finurlig -- gillar hans kommentar! Och idag var det väder igen!
*kram*

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!