måndag 20 april 2009

Ny krock i ökänd korsning

Läser jag om i dagens nätupplaga av ÖP. Korsningen som det handlar om är Fröjavägen - Vallaleden på Frösön. Jag kan faktiskt inte riktigt förstå varför den här korsningen är så olycksdrabbad. När du kör i den behöver du bara se efter trafik i en riktning åt gången, sen kör du fram och kollar åt det andra hållet. men här händer det olyckor nästan varje vecka, tror jag. Nu har det betämts att den ska byggas om och i Östersund när korsningar byggs om blir det en rondell...

För att den inte ska bli för liten för den tunga trafiken gäller det att de gör den med ordentlig radie. En del av rondellerna i den här staden är ganska små, så kommer det en lastbil med släp händer det att släpet genar över rondellmitten.

Ett annat sätt att undvika krockar är att se till och hålla avståndet till framförvarande bil. När jag för några år sedan blev påkörd bakifrån i Grytan, Brunflo, sa gubben som körde på mig att JAG bromsat för fort. Jag svarade honom att han måste ha legat för nära och då replikerar han: Men det är ju halt också. Just det tänkte jag men höll tyst.

Så tänk på det alla chaufförer att inte bromsa för snabbt, för det ingår inte i bakomvarande bilchaufförers tankebanor alla gånger.

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!