tisdag 21 april 2009

Energiurladdning

Som vanligt på tisdagseftermiddagar har jag, tillsammans med kantorn, barnkör. Det är tio barn i ålder 6-11 år och full fart i en timme. Barnen är fantastiska och lär sig sångtexter utantill på löpande band. I söndagskväll kom jag till insikt att vi bara har tre övningar kvar innan det är föreställning, och vi hade inte sjungit igenom hela musikteatern.

Men idag började vi med första sången och hann till och med den sista sången i föreställningen. Själv fick jag byta roll från att ha varit berättare till att bli en fruktansvärt arg drake som äter upp solen. Kan säga att rollen gör mig rättvisa....Men egentligen var det engeridräneringen som körövningen medför som jag ville beskriva.

När jag hjälper barnen att lära sig texterna jobbar jag med hela min kropp och samma sak gör jag när de sen sjunger sångerna. Undrar vad den dirigentstilen kan kallas? Men det är av underordnad betydelse, den tar dock massor av energi och flera av barnen kräver lite extra uppmärksamhet, för barnen lär sig texterna och förstår när de ska sjunga starkare, svagare, fortsätta sjunga, hålla ut en ton och bli tysta. Helt otrolig ljudlös kommunikation, men jag blir alldeles jättetrött efter övningen. Så tisdagskvällarna får gå åt till att hämta lite ny energi genom att se på tv, läsa en bok eller något annat kravlöst.

Imorgon tar jag tag i arbetsuppgifterna med ny energi igen.

4 kommentarer:

Britt-Marie sa...

Lycka till med återhämtning!
*kram*

Anonym sa...

Trevligt träffas en stund idag!

Helene sa...

Återhämtade mig gott i går men har lyckats ladda ur till ikväll igen, så rygg läge vid tv gäller även nu.

Trevligt att träffa dig också, gillade din morgonbön imorse. Tack!

Anonym sa...

Tack själv! Den hade inte blivit lika bra utan dig, så är det ju, tack o lov!

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!